FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag är ingen expert på området, men Amazon RDS kanske kan vara en lösning?
De kan man ju i stort sett skala upp mot oändligheten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Datatrafiken, om du hade läst inläggen, är bara oändlig för att förenkla exemplet. Så vad är det du vill tillföra till tråden? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag är van att tänka utifrån en kravspecifikation. Om man gör det så blir hela denna diskussion meninglös. Det minsta man kan begära är att den som försöker att lösa ett problem och vill ha hjälp, har någon susning om vilka behoven är. Om jag hade fått en förfrågan om att sätta upp en databaslösning med oändligt utrymme och oändligt datatrafik, så är det tveksamt om jag ens hade svarat. Att då uttrycka i termer av oändlighet är fullständig nonsens. Inte ens exempelvis Google är ens i närheten av någon oändlighet för sina resurser. Man kan heller inte tala om att röra sig mot oändligheten! Jag kan inte inbilla mig att någon på detta forum planerar tjänster som är i storlek med ex Google. Rätta mig om jag fel !! Citat:
Jag trodde du ville du ha hjälp något konkret ... ? Jag har kanske fel där också. Dina frågor var kanske mer av akademisk art. I så fall kan jag delvis förstå din reaktion. Jag har jobbat i hyfsat stora miljöer, bl a DB2 på Volvo, så något kanske jag kunnat tillföra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kravspecifikationen är helt enkelt att det ska kunna gå att skala mängden utrymme mot oändligheten. Sen om man löser det här via ett NFS eller på något annat vis är ju det som är huvudfrågan i problemet.
Vad menar du med att man inte kan prata om att röra sig mot oändligheten? Varför inte? Det finns inget som hindrar en diskussion i ämnet. Visst att ingen har byggt tjänster i storlek med Googles men det gör inte frågeställningen mindre intressant. Måste man ha gjort det för att kunna tillföra något menar du? För övrigt så brukar saker bli lättare att lösa ju fler variabler man tar bort, så här måste du förklara varför det blir svårare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vilken kurs är det du läser?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kurs?
Det är lite research till en tjänst som jag sa i första inlägget. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nu ska vi se att jag är med här:
Det du vill göra är alltså att skala PostgreSQL mot oändligheten? Inte mot en fast gräns på x TB, utan mot oändligheten? Då är mina följdfrågor: * Vad har du hittat i manualen och vad var det för brister med den informationen? * Vad har du testat själv? Jag håller med aelander om att en bra kravspecifikation har någon form av gränser med. Fler variabler är ofta bättre när man systemerar en servermiljö. För att skala mot oändligheten måste systemet vara helt fritt från flaskhalsar (något jag tvivlar på att du kan lösa med PostgreSQL), emedan en fast gräns (helst med ett definierat databasschema) gör det lättare att veta vilka flaskhalsar man ska fokusera på att undvika. Visst kan man bygga ett system som skalar mot oändligheten, men det är mycket dyrare än att bygga ett som skalar upp till en specificerad gräns. Det lättaste och billigaste (och som får dig ut på marknaden snabbast) är att bygga systemet för en gräns och när du slår i taket vet du var flaskhalsen är och kan systemera om efter det. Då får du erfarenhet under tiden, samtidigt som du kan börja tjäna pengar. Om du satsar påa tt skala oändligt innan du ens kommer ut på marknaden så kommer någon annan vara före dig och kunderna borta. Senast redigerad av emilv den 2010-12-18 klockan 11:23 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Administratör
|
Ska man skala databaser brukar ju inte problemet vara hur mycket disk man ska komma åt annars. Problemet blir för det mesta hur man ska klara av att ställa frågor mot datan. Då du för varje X TB kommer behöva en ny DBMS nod för att klara denna del. Frågan är isåfall om man inte från början vill bygga på en klusterlösning med PgSQL (finns en mängd redan), så länge man kan partitionera sin data effektivt så skalar det i stort till oändligheten.
Annars låter det mycket som om det är någon typ av data warehousing du vill bedriva. Isåfall finns det gott om databas-system som är till för just det och hanterar dess problematik betydligt bättre än en vanlig relationsdatabas som pgsql.
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har läst lite mer om detta och har nu hittat PgPool-II, antar att det är något sådant du talar om Clarence?
Det verkar i princip lösa alla mina problem ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|