FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej! Nu låter jag säkert helt blåst ^^ Men på fsdata så står det:
För att ett domännamn ska hitta hit till FS Data så krävs det att ni ändrar namnservrarna till våra. Har man ett vanligt webbhotellskonto hos oss ska följande namnservrar användas: ns.aname.net ns2.aname.net ns3.aname.se Menar dem då bokstavligen att jag ska använda aname.net eller ska det bytas ut mot den domän jag har hos fsdata? Tacksam för svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
De menar bokstavligt de tre domäner som står där. Jag kan inte tänka mig nåt annat. Definitivt inte ditt eget domännamn.
Namnservrar är som telefonkataloger. Där kan servrar och webbläsare hitta vilken ip-adress som hör till vilket domännamn. Namnservrarna till ditt domännamn talar om i vilken "telefonkatalog" som man kan hitta ip-adresserna till din domän. Om namnservrarna är på din egen domän uppstår moment 22 (för att hitta din domän måste den fråga namnservrarna som ligger på din domän som den måste slå upp ip-numret till som den måste fråga namnservrarna om som den inte hittar... osv... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du ska mycket riktigt använda de tre servrarna bokstavligt. Det är FSdatas namnservrar.
Vad gäller att ha namnservrarna under den egna domänen så är det tekniskt möjligt i DNS genom att man har så kallade "glue records" (klisterposter?) i namnservrarna på högre nivå, dvs i toppdomänens namnservrar. Dessa poster innehåller IP-adresserna direkt till namnservrarna och är alltså ett sätt att kringgå DNS-hierarkin. Glue records läggs in via domänens registrar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|