FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är intressant inställning många i samhället (jag säger inte att alla har det, men många) har om att företag är helt oresonliga.
Det finns företag som är det ja, t.ex. ComHem, men min erfarenhet är att de flesta företag är förhållandevis intresserade av att ha en hyglig relation till sina kunder, speciellt om de verkar på en konkurrensutsatt marknad. Jag hade för inte så länge sedan en faktura från mit bensinbolag som jag inte hade fått, inte heller fått påminnelserna, däremot kom inkassokrav med ränta, två påminnelseavgifter och inkassoavgift. Jag ringde då bensinbolagets kundtjänst och förklarade att jag vet att jag är skyldig att hålla reda på vilka fakturor jag förväntas att få, men att eftersom jag får ganska många varje månad, inte har helt lätt att hålla reda på om jag fått alla, speciellt då jag ofta är ute och reser utanför landets gränser. Utan omsvep gick då bensinbolaget med på att dra tillbaka kravet från inkasso och stå för kostnaden själva, samt även dra av de två påminnelseavgifterna, så jag betalade bara ursprungsbeloppet + dröjsmålsräntan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har läst på lite om småmål nu. Småmål heter nu mer FT-mål eller förenklat tvistemål och handläggs förenklat. Det tvistiga beloppet får inte överstiga ett halvt prisbasbelopp - det innebär drygt 20 000 kr i dagsläget.
I ett ft-mål kan motparten normalt inte få ersättning för mer än en timmes juridisk rådgivning.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|