FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har två tabeller:
Kund jobb -------------------------------------------------------------- uid name | uid name kund -------------------------------------------------------------- 1 kund1 | 1 jobb1 kund1 -------------------------------------------------------------- 2 kund2 | 2 jobb2 kund 2 -------------------------------------------------------------- | 3 jobb3 kund 2 -------------------------------------------------------------- Jag vill via en sql request hämta ut så att jag får följande resultat: -------------------------------------------------------------- client:kund1,job ![]() -------------------------------------------------------------- client:kund2,job ![]() -------------------------------------------------------------- inte som jag får nu: -------------------------------------------------------------- client:kund 1, job:jobb1 -------------------------------------------------------------- client:kund 2, job:jobb2 -------------------------------------------------------------- client:kund 2, job:jobb3 -------------------------------------------------------------- Hur gör jag detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hur ser din nuvarande SQL-fråga ut?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
Det ser ut som om du kan göra en GROUP BY kund och en GROUP_CONCAT() så är det löst. Dina tabeller är för övrigt väldigt svårt att överblicka i ditt exempel. Lättare blir det om du separerar presentationen av de två tabellerna och lägger dom i ett CODE-block.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Liten detalj: du verkar använda dig av kundens namn för att peka ut kunden ifrån jobbtabellen. Det absolut bästa är att använda id-kolumnen, annars blir det jobbigt om tex kunden byter namn eller om det rättas en felstavning av namnet etc.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|