Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Wikileaks-ledaren Julian Assange gripen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-07, 17:03 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Vill passa på att påpeka att jag aldrig påstått att USA på något vis skulle ligga bakom våldtäktshistorien. Däremot är det ett väldigt svårhanterligt brott där det sällan finns någon större poäng att diskutera sanningshalten utan närmare insyn.

Sen tror jag att de flesta journalister uppskattar Wikileaks precis som alla andra viktiga informationskällor. Det innebär inte fördenskull att de vinklar sina artiklar.
Oläst 2010-12-07, 17:16 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Har WN som tidsfördriv

Pekar inte på dig tartareandesire, utan på de högljuda anhängarna som skriker att USA är allt ont i världen =)

Den där artikeln är dock tyvärr väldigt vinklad i mina ögon, använder sexuella och nedlåtande adjektiv om kvinnorna medan det förekommer direkt positiva adjektiv och helt irrelevanta påståenden om Assange.

"Afterwards, she hung around and was still there when Assange — who has a child from a failed relationship around 20 years ago — left with a group of male friends for lunch."

Personligen tror jag också att USA kan/har tatt till oschyssta metoder, men betvivlar starkt att de har nått finger med i detta liksom DDoS-attackerna. USA om någon vet hur Streisand-effekten fungerar, det vore att skjuta sig själv i foten.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 17:20 #3
Supermoderator

Supermoderator

Jag tror inte heller att amerikanska myndigheter ligger bakom DDoS-attackerna, däremot är det väl inte omöjligt att det är amerikaner. Jag tror däremot att politiker och / eller amerikanska myndigheter har pressat både Paypal, Visa och Mastercard på samma sätt som skedde med Amazon.
Oläst 2010-12-07, 17:55 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tror inte heller att amerikanska myndigheter ligger bakom DDoS-attackerna, däremot är det väl inte omöjligt att det är amerikaner. Jag tror däremot att politiker och / eller amerikanska myndigheter har pressat både Paypal, Visa och Mastercard på samma sätt som skedde med Amazon.
Ligger nog mycket i vad du säger. Hade räckt med ett enkelt samtal från någon med hyfsat inflytande nånstans för att jag som privat näringsidkare skulle sluta jobba med en sån här kund. "press" behöver det inte vara, räcker nog med en enkel förfrågan ibland.

Kan faktiskt inte se något företag som har något att vinna på att ha Wikileaks som kund. En kund som retar upp många, drar med sig överbelastningsattacker som drabbar andra kunder och inte tvekat en sekund på att exponera mitt egna företags hemligheter om de fått mer besökare av det.
Wikileaks ska betala bra duktigt för sina tjänster för att uppväga nackdelarna. Något som de inte verkar ha problem med då de har ett bra flöde av pengar både in och ut.
Oläst 2010-12-07, 21:19 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Alltihop är en enda stor soppa från början tillslut.

Problemet med den här typen av våldtäktsanklagelser är ju att inte ens domstolarna brukar kunna reda ut vad som har hänt, utan att de grundar sina domslut på mer eller mindre motiverade gissningar där parternas trovärdighet tas i beaktande. Det är inte heller ovanligt att tingsrätten och hovrätten dömer helt olika. Jag tycker därför att det verkar vara rena lotteriet. Jag tror inte det är ovanligt att våldtäktsmän går fria och att oskyldiga döms. I den här typen av mål så har jag extremt lågt förtroende för våra domstolar.

Hade jag varit i Assanges kläder så hade jag faktiskt oroat mig mer över anklagelserna om våldtäkt än om att bli utlämnad till USA. USA brukar ha problem att få "terrorister" fällda i domstolar. Det är ju en av anledningarna till att man har Guantanamo. Och där lär han knappast hamna som vit superkändis.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 22:16 #6
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Det är ju klart att USA tar till exakt vad som helst för att stoppa Assange för att skydda sin egen säkerhet när han läcker ut information. Ett perfekt läge att skicka dit några damer som raggar på han och anklaga han får våldtäkt efteråt. Det är ju även en fördel för USA att det är en fråga som man kanske inte ifrågasätter då det gäller våldtäkt. Nu är ju detta bara en teori, Men det vore intressant att veta lite mer om dessa 2 damer. Skulle det vara sant att han våldtagit dem så borde han låsas in för gott..
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 22:25 #7
MRDJs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

under spegelsiterna på wikileaks.ch såg jag att någon skapat en domän som heter beatriceask.se
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-07, 22:58 #8
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
under spegelsiterna på wikileaks.ch såg jag att någon skapat en domän som heter beatriceask.se
Freeassange.com registrerades för en vecka sedan av ett serbiskt företag
Oläst 2010-12-08, 20:37 #9
7AAA7 7AAA7 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
7AAA7 7AAA7 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Visst har han varit lite oförsiktig... men jag tror att han är medveten om att han har "hela världens" ögon riktade mot sig och förlitar sig på att dem som vill ha åt honom inte kan förklara honom död hur som helst.

För övrigt så tycker jag att hela grejen med wikileaks är underskattad i omvärlden, mest i väst, eller så har dem som är emot det tryckt på rätt knappar för att blocka det i media.
Kanske varit så i mitt fall bara, men kollar man mainstream media så verkar det mest varit artiklar förknippade om hans våldtäkt och vilka "risker" han utsätter folk i det militära för.

Han är ju en revolutionär för sin tid!!!! Han verkar inte vara tillräckligt uppskattat i massans ögon tyvärr, folk kommer förhoppningsvis inte detta årtal framåt.
Idag är "alla" upptagna med att leva sina stressiga liv och betala av sina banklån känns det som.....iallafall i västvärlden.

Glömde tillägga att den här killen har BALLS OF STEEL!

MVH

Senast redigerad av 7AAA7 den 2010-12-08 klockan 20:40 Anledning: Glömde tillägga!!
7AAA7 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-08, 22:12 #10
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av 7AAA7 Visa inlägg
För övrigt så tycker jag att hela grejen med wikileaks är underskattad i omvärlden, mest i väst, eller så har dem som är emot det tryckt på rätt knappar för att blocka det i media.
Kanske varit så i mitt fall bara, men kollar man mainstream media så verkar det mest varit artiklar förknippade om hans våldtäkt och vilka "risker" han utsätter folk i det militära för.

Han är ju en revolutionär för sin tid!!!! Han verkar inte vara tillräckligt uppskattat i massans ögon tyvärr, folk kommer förhoppningsvis inte detta årtal framåt.
Vilka nyheter har du läst? =) En klar majoritet av media och vanliga människor runt om i världen stödjer Wikileaks. Dessutom har det dagligen i två veckor varit nyheter om vad som står i dokumenten wikileaks publicerat och om hur Assange är jagad.

Tittar vi två dagar tillbaks bara i DN hittar man direkt ett gäng artiklar om avslöjanden i dokumenten(utan någon större undersökning).
”Sverige en hemlig medlem i Nato”
"Amerikansk ambassadör: S sökte opinionsstöd av USA"
"Skjut inte på budbäraren – Wikileaks"
"Algeriet tillät USA-flyg"
"Samarbete USA–Sverige mot illegala fildelare"
"Hizbollah byggde fibernät"
"Vitala uppgifter för USA släppta"

Fox och andra sedan tidigare kända väldigt subjektiva media är nog de enda som inte skildrar båda sidor (för- och nackdelar). Detta är en guldgruva för alla journalister, det släppta materialet, DoS-attackerna och jakten på Assange garanterar enkla och populära historier varje dag. Den misstänkta våldtäkten och "fara för personer" har bara varit en mycket liten del av den stora bevakningen media har gjort.

Senast redigerad av Danski den 2010-12-08 klockan 22:44
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017