FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej,
Jag bygger en e-handelssajt och funderar lite på SEO-vänliga produktlänkar. Är det mycket bättre att ha utan Id till kategori och produdkt: http://www.sajt.se/lagringsmedia/seagate-ssd/ ...än med id'n: http://www.sajt.se/13/lagringsmedia/...2/seagate-ssd/ det bökiga är att då måste kategorinamnen och produktnamnen vara unika, så det är lite mer bökigare att koda ![]() Spelar det stor roll för SEO? Tack, Rob |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ur SEO-synpunkt spelar det inte så stor roll. Men kortare URL:er är att föredra. Dessutom kan man lista ut vad som ligger bakom URL:en bara genom att titta på den ifall man kör på det första förslaget.
Så kör utan IDn. Det hade jag gjort. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är länkkraften som i slutändan räknas. Nackdelen med att ha krångliga URL:er, är det är svårt att förra dem vidare analogt. Jag bruka ändra basen från 10 till 36 på id,just bara för ner antalet tecken.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Menar du att länkkraften fördelas olika, beroende på hur lång/kort en URL är?
Senast redigerad av Sweely den 2010-12-05 klockan 13:26 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det blir inte särskilt mycket krångligare att koda med SEO-vänliga url:er och det är att föredra i de flesta fall. Undantag finns men detta är inte ett sådant. Det underlättar för dina besökare också med en logisk url-struktur.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är värt besväret att skapa korta urlér. Google bryr sig inte nämnvärt, men vanligt folk gör det. Jag har märkt att tex journalister föredrar att länka om urlérna är korta och begripliga. De använder sällan ankartext och tycker väl att en snygg url ser bra ut i deras texter.
Du får även fler klick i serpsen med en kort och begriplig url (vilket ju är hela syftet med SEO). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
jättebra synpunkter, tack!
|
|||