Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Editorial i Prestashop

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-17, 20:53 #1
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Medlem

Standard Editorial i Prestashop

Prestashop har en modul kallad "editorial", även kallad "ändra framsidan" på svenska. Jag har ett tema som inte stöder detta. Jag har aldrig använt Prestashop egentligen, och nu undrar jag, hur får jag Editorial att fungera så att jag kan lägga in text på min framsida? Vilken fil kollar jag i, vilken hook ska användas? Editorial är redan aktiverad.

Tack så mycket.
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-17, 22:30 #2
UnikGrafik UnikGrafik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Medlem

Jag kör en prestashop installation på en svensk översättning (delvis i alla fall) med en tema som har stöd för editorial (hos mig heter den Ändra framsidan v1.5) och den ligger under:

Homepage content - 2 moduler
Ändra framsidan v1.5
En texteditormodul till din framsida

Eftersom jag har en mapp under min tema som heter "editorial" så skriver den även den standard varianten som följer med installationen. För att ändra innehållet i den går jag till mappen med min tema och sedan till mappen modules->editorial och sedan modifierar jag i "editorial.tpl"

Är inte värst grym på PrestaShop som på andra cms så vet inte hur det funkar med andra teman men tycker att det borde vara samma tillvägagångssätt.

Lycka till!

Testa annars ställa fråga på prestashop forum, man brukar få snabbt svar där.
UnikGrafik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-19, 22:57 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av UnikGrafik Visa inlägg
Jag kör en prestashop installation på en svensk översättning (delvis i alla fall) med en tema som har stöd för editorial (hos mig heter den Ändra framsidan v1.5) och den ligger under:

Homepage content - 2 moduler
Ändra framsidan v1.5
En texteditormodul till din framsida

Eftersom jag har en mapp under min tema som heter "editorial" så skriver den även den standard varianten som följer med installationen. För att ändra innehållet i den går jag till mappen med min tema och sedan till mappen modules->editorial och sedan modifierar jag i "editorial.tpl"

Är inte värst grym på PrestaShop som på andra cms så vet inte hur det funkar med andra teman men tycker att det borde vara samma tillvägagångssätt.

Lycka till!

Testa annars ställa fråga på prestashop forum, man brukar få snabbt svar där.
Den tydliga skillnaden mellan ditt tema och mitt tema är att mitt inte har stöd för editorial inbyggt. D.v.s. även fast modulen är aktiverad, skrivs dess innehåll inte ut på förstasidan. Jag ponerar, utifrån min erfarenhet av andra CMS, att jag är ute efter någon viss hook att placera i lämplig .tpl-fil. Exakt vilken hook och vilken fil har jag dock ingen aning...
Oläst 2010-11-20, 00:18 #4
Medlem

Medlem

Min editorial visas på startsidan, samma väl för dig så hooken skall på index.tlp känns det som. Jag kollade min index.tlp och den endast består av detta:

{$HOOK_HOME}

Sedan har jag tex en annan hook som visas i vänstar kolumnen och då har jag i sidebar detta:
<div id="left_column" class="column">{$HOOK_LEFT_COLUMN}</div>

Kontentan, du sätter in koden till hooken där den skall visas, i tlp filen som visar innehållet.

Det bli nästan enklast att du switchar till default teman, testar din hook, funkar den med default så är det bara sedan jämföra defaults temans kod med din tema för att se vad som skiljer och så fall ändra det.

Det är nästan det enda lösningen... så brukar jag göra när nåt strular med en tema... återgå til default och testa mig fram.

Lycka till!
UnikGrafik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-20, 10:28 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av UnikGrafik Visa inlägg
Min editorial visas på startsidan, samma väl för dig så hooken skall på index.tlp känns det som. Jag kollade min index.tlp och den endast består av detta:

{$HOOK_HOME}

Sedan har jag tex en annan hook som visas i vänstar kolumnen och då har jag i sidebar detta:
<div id="left_column" class="column">{$HOOK_LEFT_COLUMN}</div>

Kontentan, du sätter in koden till hooken där den skall visas, i tlp filen som visar innehållet.

Det bli nästan enklast att du switchar till default teman, testar din hook, funkar den med default så är det bara sedan jämföra defaults temans kod med din tema för att se vad som skiljer och så fall ändra det.

Det är nästan det enda lösningen... så brukar jag göra när nåt strular med en tema... återgå til default och testa mig fram.

Lycka till!
$HOOK_HOME är den jag har också... Men, men.. jag får forska vidare. Tack för tipsen.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017