FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag sa att jag är av den uppfattningen att ett par minuter av nätverkande snarare är positivt än negativt. Sen är det självklart som så att det är ett beroende om arbete och privatliv blir lidande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Varför "tjafsa" om något som är uppenbart. Om man är tvungen att titta på Facebook så ofta att det orsakar smärre problem på jobbet och i privatlivet är det väl just detta att betrakta som något negativt. Om man använder FB ett par gånger per dag för att knyta och hålla kontakt med existerande och nya sociala kontakter är det väl positivt. Sedan är det förstås upp till respektive arbetsgivare att ha lite koll på personalen och upp till personalen att privatsurfa med förnuft och ansvar, om det överhuvudtaget är tillåtet/lämpligt på den specifika arbetsplatsen.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du menar att hålla med dig skulle vara moget medans mitt inlägg om beroende skulle vara omoget? Ja du...
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Du får det att låta som att man är beroende bara för att man äntligen har möjligheten att ha ett socialt liv mer än under de fyra timmar man är hemma om kvällen före man ska sova. Där av det du citerade och det har visst det med ditt inlägg att göra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
Nej då har du tolkat texten till en helt egen variant. Och jag ser fortfarande inte hur "ett par minuter av nätverkande snarare är positivt än negativt" har med "kan man inte vara utan FB i 8-9 timmar så är det ett beroende" att göra som ett motargument. Ditt argument har ju inget med beroende eller inte att göra. Sen så skriver du "självklart som så att det är ett beroende om arbete och privatliv blir lidande" vilket visar att du inte förstår definitionen av beroende. Man kan per definition vara beroende oavsett påverkan (negativt, positivt eller neutralt), det anser inte du - det är min slutsats av vad du skrivit hittills. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Där jag sitter har fb precis blockats, från att ha varit ett undantag i brandväggen, vilket jag kunde ta mig förbi.
Jag jobbar mer effektivt nu, känner jag trots att jag tidigare ansåg att jag kunde hantera det. Jag kollar endast fb under lunchen/raster på mobilen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tycker ni ser det lite väl svart och vitt. Att förbjuda Facebook behöver inte vara negativt men det behöver heller inte vara negativt att tillåta det. Det varierar från en arbetsplats till en annan. Sura och griniga anställda arbetar också garanterat sämre än de som är glada och nöjda. Gäller mest att hitta rätt balans som med det mesta.
Westman, ett beroende behöver inte vara dåligt. Alla människor är (förutom mat, vatten och luft) beroende av sociala kontakter.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||