FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej jag har en fråga som jag skulle vilja ha ett svar på....
Det är så att jag i dagarna betalade en inkassofaktura som jag fått från vårat elbolag. Denna betalades en dag för sent på grund av att vi hade haft lite problem med vår post (vilket även gjorde så att vi varken fick originalfakturan och påminnelsen) dagen efter jag betalade fakturan stängde de av vår el, jag ringde då upp och frågade dom varför dom stängt av elen och om dom inte fått in pengarna samt förklarade situationen. Dom hade fått in beloppet som dom fakturerat mig på 1120kr så allt grönt där men dom ville nu för att vi missat betala vår räkning 1 gång ha in en deposition på 8500 kr innan dom slår på elen... min fråga är då får dom göra så? vill helst inte låsa in 8500kr som jag räknat med att ha. Hotade med att jag då byter elbolag och därmed får tillbaka min deposition varpå dom sa att ett annat elbolag skulle inte ta i oss med tång för att en räkning gått till inkasso, vilket jag inte tror stämmer... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Inkasso finns inte registrerat så andra kan se det, så mitt tips är att omedelbart byta elbolag.
Min erfarenhet är att de flesat elbolag är ganska justa. Men byt snabbt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Var det jag trodde jag får ta och byta... den depositionen känns helt orimlig... dock måste jag betala in den för jag behöver el idag, har tidsinbokningar och dom slår inte på elen igen förrän dom fått in pengarna och då sa dom att elen går på inom 1 timme efter jag mejlat dom ett kvitto på betalningen. Hoppas dom inte segar med att återbetala pengarna.
Känner mig lite utpressad! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vilket elbolag är detta?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Publicera gärna namnet på elbolaget så man kan undvika det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Sens moral: betala dina elräkningar i tid.
Oklart vilket av bolagen som stängt av strömmen: Nätbolaget eller Elhandelsbolaget? Det verkar som om det är Elhandelsbolaget, eftersom du skulle kunna byta. Nätbolaget kan du inte byta bort. Regler för frånkoppling av privatpersoner finner du i EL 2009 K, som är en överenskommelse mellan Konsumentverket och Svensk Energi om hur man ska hantera sådan frågor. För näringsidkare gäller EL 2009 N som har liknande regler. Allmänt kan sägas att elföretagen har rätt att bryta leveransen om ni inte betalar i rimlig tid, samt att de har rätt att kräva deposition i vissa fall, till exmpel om de brutit leveransen på grund av bristande betalning. Du får tillbaka depositionen om ni sköter er i ett år. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
låter som en lokal leverantör.
Vilket fall som.. 8500kr låter mycket, eller hur mycket ström använder ni? Och det låter som en kraftfull åtgärd för ett "first offence". att de säger i telefon att en ny leverantör inte rör dig med tång och ska klippa din tung... Nä det tycker jag bara är idiotiskt. Man ska inte skrämma kunder till att stanna kvar. Som vår kära internetsweden sagt som fastnat i mitt huvud. FUD |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
För väldigt länge sedan så hade jag ett uppdrag att åka runt och stänga av/koppla på ström för de som inte hade betalt och sedan betalat. Elbolaget tog ut en påkopplingsavgift om strömmen hade blivit avstängd och det var endast de med obetalda skulder och/eller dålig betalningshistorik som ibland fick lov att hosta upp med deposition baserad på förväntad förbrukning. Den här typen av hantering skiljer sig dock från bolag till bolag och med tanke på dagens kreditupplysningsnoja så kan jag mycket väl tänka mig att det har blivit mycket vanligare med deposition då många har blivit väldigt försiktiga. För att inte säga rent paranoida.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Ska du byta elhandlare så får du vänta till första januari, man kan bara byta vid månadsskiften och du måste varar ute minst 14 dagar i förväg, de flesta kräver ännu längre tid.
Blir många lådor stearinljus då. Eller en sån här på balkongen: http://www.kagabtools.se/produkter/v...or-ig-2000/307 Om du får din nuvarande leverantör att dumpa dig så förs du automatiskt över till en Anvisad Leverantör som nätbolaget tillhandahåller, oftast ett nätbolaget närstående elhandelsbolag. Då får du elen från dem istället men räkna inte med att du slipper deposition, de får garanterat veta att elen varit avstängd pga bistande betalning och då har de rätt att kräva deposition. Tillägg: Marginalen hos elhandlarna är så pressad idag (det är elproducenterna som tjänar alla pengar) att det inte finns utrymme för dåliga betalare. Förr i världen och hos lokala bolag fanns det mer av ett socialt ansvarstagande, det är borta nu i och med avregleringen. Senast redigerad av Magnus_A den 2010-11-15 klockan 13:28 Anledning: Tillägg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Först det tråkiga, fakturor som kommer med regelbundenhet har man som köpare själv ansvar för att betala, även om den "skulle komma bort".
Men, får de verkligen lov att stänga av strömmen utan att de delgivit dig det? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|