FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Inom kort skall vi lansera en webbshop som skall vara aktiv i flera länder. Vi har valt att använda Magento och eftersom ingen av oss egentligen har någon erfarenhet av denna lösning vill jag nu be om lite råd.
Tanken är att vi skall köra butik i england, sverige, norge, finland och holland. Vi kommer inte ha separata domännamn för dessa utan köra på ett upplägg enligt "www.vår-tjusiga-domän.com/land". Vi har en representant i varje land som kommer att ansvara för försäljningen och få % på varje månadsförsäljning för sitt land. Efter att ha läst lite om GWS-upplägget i Magento tänkte jag såhär: 1 website och 1 store där man gör alla inställningar för tema, betalningslösningar etc. Sen skapar man en store view för varje land (översättning) man vill ha på butiken. Detta innebär ju minst administration när man skall lägga till nya produkter etc vad jag kan förstå. Då uppstår följande frågor: Vad händer med produkttexterna? Dessa kommer ju inte översättas med hjälp av store view. Detta kan väl undvikas genom att göra en store för varje land, men helst vill man ju undvika att behöva lägga in samtliga produkter (100-tals) 5 ggr. Det kan nog lätt bli rörigt att underhålla i längden också när man skall göra små ändringar på vissa produkter. Vad är en smidig lösning för betalning? Vi vill gärna köra DIBS för vår svenska butik. Kan vi använda en betalningslösning för alla länder på något smidigt sätt, eller måste man involvera flera olika? Tacksam för lite tips! Ska bli riktigt roligt att börja bygga när man väl har strukturen klar för sig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Alltså.. Det är enkelt, du har 5 st storeviews. typ domän.com/en domän.com/se osv...
Allting går att konfigurera per store view samt en default config. Du kan själv bestämma om du vill visa alla artiklarna eller dölja en per store view osv. Finns en guide men jag orkar inte leta ikväll. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack!
Då blir det så vi får köra |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tja. Du får ursäkta OT, men din e-butik kommer med största sannolikhet att bli en succé. Titta på vilken tid denna tråd skapades
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() 2010-11-05, 12:37? 1337 hade jag fattat men jag är något år äldre än dig också. Du kanske hade en annan tidszon än mig? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vi har antagligen olika tidszoner, för hos mig skapades tråden 13:37... ^^
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
13.37 här med, det kallar jag skills! =) Lycka till
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
Du kan ha valutaomräknare som följer språket och laddar ner nya valutakurser varje dag. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|