FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Jag är tämligen ointresserad av DNS och har aldrig lärt mig sätta records ordentligt. Råkade idag snubbla ut en nätverkskabel som gjorde att min server tappade sitt IP-nummer sedan 6 år tillbaka. Det medför att jag måste uppdatera A-records för flera hundra domäner utspridda på många olika registrarer. Tråkigt, ja. Vissa av registrarerna har ju dyndns-stöd, och jag förstår hur det kan hjälpa i sådana här situationer, men andra har det inte. Hur sätter man egentligen upp DNS-records för att förhindra att ett bytt IP-nummer inte ska medföra flera dagars nertid? Om det nu går. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
ha fast ip på servern...
Du hostar väl inte massa siter hemma på dynamiskt ip. Den ENDA lösningen för framtiden är att alla siter pekar till en tjänst som no-ip/dyndns osv. Och för dig som efter 6 år med en sådan lösning inte vet bättre så ska jag vara snäll. Googla på CNAME. ![]() resten borde du finna ut själv så du vet hur det funkar. sedan om du har något som du ens bryr dig om upptid för så rekommenderar jag att du skaffar en server någonstans. en liten server kostar 500-1000kr i månaden. då ingår internet OCH fast ip, och leasing på hårdvaran. sen är det ju upp till dig. OM du har någon betalande tjänst på dessa siter så tycker jag det är snarare ett krav. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag förstår din beska ton, den är rättfärdigad
![]() Så en CNAME, som jag på t.ex Loopia inte kan välja av någon anledning, skulle innebära att jag pekar mina domäner på en domän på dyndns t.ex. Jag hade fått för mig att en besökare då faktiskt skickas till dyndns-domänen sist jag testade, men antagligen har jag väl gjort något fel med recordet... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
menade absolut inte att låta för otrevlig..
Ibland hjälper det dock att vara rak och direkt så folk ändrar sina dåliga vanor :P. okej låt säga du har denna setup. siter ligger på ip 112.112.112.5 :P Du reggar perbens-affliate.dyndns.org med din klient eller via deras site (90% av dessa siter kör liknande system) Du har domän1.se, domän2.se, domän3.se då kör du i dns servern såhär domän1.se. CNAME perbens-affliate.dyndns.org. domän2.se. CNAME perbens-affliate.dyndns.org. domän3.se. CNAME perbens-affliate.dyndns.org. notera punkten efter domännamnet (kallas terminering, end of line så att säga). då blir alla uppslag ungefär såhär domän1.se=perbens-affliate.dyndns.org=112.112.112.5 SEND ME TO 112.112.112.5 enkelt förklarat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Min rekommendation är antingen att med hjälp av någon dynamisk dns-tjänst uppdatera samtliga domäner när servern byter IP eller att faktiskt skaffa statisk IP. Om du tvunget ska hosta hemma brukar du kunna fixa statisk IP från i princip vilken ISP som helst för ungefär en femtio-lapp extra i månaden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
p.s om siterna kräver väldigt lite resurser.. skaffa hosting konto hos någon leverantör.
Om du ändå inte är så noga med kvalitet så finns det flera budget hotell i sverige. kostar i runda slängar tusenlappen om året. 80-150kr i månaden för att öka kvaliteten på dina siter är inte hela världen. (google SER sådant... både hem-ip, dyndns och uptid osv) Dock så kanske jag kan anses lite partisk då jag är aktiv i branschen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Köp ett konto från mervinst, då får man 1200GB trafik i mediumpaket, men bara 180GB i MEGA.
![]() Hoppas dina DNS problem löser sig dock, vill även påpeka att du förmodligen begår ett avtalsbrott mot din ISP genom att hosta alla siter hemma. Så inte bara dumt, det är inte ens tillåtet ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
haha. jag har faktiskt tagit bort den designen helt :P fixa en felskrivning eller byta design helt.... blev att byta design ![]() Mest för jag var trött på att inte fixat den på 2 år. (lång historia jag inte förklarar här). Uppdatera med hur du löste dina problem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Crazzy, precis. Det verkar som att CNAME bara kan appliceras på subdomäner av någon anledning. Ingen av min registrarer verkar tillåta att man sätter det på top level. Pratade med en domänräv härom dagarna som tipsade om några "DNS-hotell" som lät vara ungefär som det jag eftersöker. Zoneedit.com dök upp från flera håll i diskussionen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Loopia har annars DynDNS-stöd som du lätt kan skripta något emot. Så här ser mitt (halvhackiga) skript ut:
PHP-kod:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|