FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har SEB och behöver betala en norsk faktura, betalar man det precis som en Svensk sådan eller är det annorlunda?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du har väl fått ett iban-nummer att betala till eller?
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Från seb.se:
Så fungerar utlandsbetalningar Det finns tre alternativ för att fördela vem som ska stå för kostnaderna för överföringen: 1.Du betalar ett pris som täcker avsändarbankens kostnader. Mottagaren betalar det pris som eventuellt uppkommer i utlandet. För Europabetalning finns endast detta alternativ. 2.Du betalar ett pris som täcker både avsändar- och mottagarbankens kostnader. Mottagaren behöver då inte betala någonting. Vid betalningar inom EES i någon av dessa länders valutor är alternativet endast tillåtet om det sker en växling i samband med betalningen. 3.Mottagaren står för alla kostnader. Vid betalningar inom EES i någon av dessa länders valutor är alternativet inte tillåtet. Hur lång tid tar det? Lämnar du uppdraget till oss en vardag före kl. 15.30 (vid förkortat öppethållande före kl. 12.00) utförs uppdraget och beloppet dras från ditt konto samma dag. Uppdrag som lämnas in efter kl. 15.30 (vid förkortat öppethållande efter kl. 12.00) utförs uppdraget och beloppet dras pengarna från ditt konto nästa vardag. Betalningar inom EU och EES-området: Pengarna når mottagarens bank senast andra vardagen efter det att uppdraget utförts. Pengarna finns normalt på mottagarens konto en vardag efter det att mottagarens bank tagit emot pengarna. Övriga utlandsbetalningar: Pengarna når mottagarens bank senast tredje vardagen efter det att uppdraget utförts. Beloppet finns normalt på mottagarens konto en vardag efter det att mottagarens bank tagit emot pengarna. Ibland tar det några dagar extra, beroende på handläggning i betalningsmottagarens bank och det land pengarna skickas till. Expressbetalning: Om du vill att betalningsmottagaren ska få pengarna snabbare kan du skicka en expressbetalning. Kontakta då ditt kontor eller ring oss, 0771-365 365, så hjälper vi till. Du kan inte skicka en exprssbetalning via Internetkontoret. Uppgifter om betalningsmottagaren För att din betalning ska nå betalningsmottagaren inom utfäst tid krävs att du lämnar fullständig och korrekt information om mottagaren, mottagarens kontonummer och mottagarens bank till oss. De här uppgifterna behövs: •Betalningsmottagarens namn, adress och land. •Betalningsmottagarens kontonummer i den mottagande banken. Detta bör du ange i Ibanformat (International Bank Account Number). •Betalningsmottagarens bank adress i form av en Bic (Bank Identifier Code), även kallad Swiftadress alternativt bankens namn och adress. Vid Europabetalning måste du fylla i betalningsmottagarens Ibannummer och mottagarens banks Bic. Iban och Bic Iban och Bic gör dina betalningar snabbare och säkrare. Mer information om Iban och Bic hittar du till höger. Om du får pengar från ett annat land i Europa Lämna Iban och SEB:s Bic-kod (Swiftadress): ESSESESS, till avsändaren. Dina unika Ibannummer och SEB:s Bic-kod finns på dina kontoförteckningar, du kan också få det på Internetkontoret under fliken Konton - Kontoöversikt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har du namnet på deras bank kan du besöka deras bank-hemsida och då har de flesta norska banker deras BIC (Unika Bank Koden) på hemsidan samt en konverterare som omvandlar kontonumret till IBAN (internationella kontonumret.)
Du kanske inte behöver veta detta men KID är samma som OCR! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|