FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag vet iaf att jag hade startat igång med något bättre, roligare och större projekt om det hade hänt mig. Dvs sålt allt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag hade tveklöst sålt alla mina affiliatesajter om jag fått det erbjudandet. Har så många nya saker jag vill börja på inom affiliate, men hittar inte tiden till det.
Får man sålt allt kan man börja på allt annat ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är en spännande tanke att sälja av allt för 4 ggr årsinkomsten. Dels måste man kunna släppa sina älsklingar till sajter, dels måste man hitta på något nytt som ger likastor tillfredställelse (inte bara ekonomisk). Det kan vara ett bra tillfälle att tänka i andra banor och kanske hoppa på ett annat spår samtidigt som man får loss en massa pengar.
I dagsläget skulle jag inte kunna tänka mig att sälja av allt. Jag har investerat för mycket tid i mina sajter vilket antagligen gör det till en förlustaffär. Det arbete jag lagt ner det senaste halvåret kommer nog börja ge utdelning om ett halvår till ett år. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag säljer PERSONLIGEN mina webbplatser för sju gånger den (redovisningsbara) årsinkomsten. Varför? 1. Jag tror på sidornas framsida potential 2. De flesta är rankade väldigt högt i Google 3. Jag gillar mitt jobb 4. Domännamnen är relativt bra 5. Jag vill i så fall gå ner från 70 timmars veckor till hälften Så mitt personliga svar på inledningsfrågan är nej (och förmodligen får jag heller inga bud) hehe.
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Efter att ha funderat på det lite kommer jag fram till nej, absolut inte. Har man sidor som jag som ger helt passiv inkomst och man räknar med att räkna i 40 år till så får jag svårt att motivera en försäljning för 4 årsinkomster; en tiondel av det totala värdet över en livstid.
Samtidigt kommer det nya hela tiden nya innovationer inom teknik och internet - kanske är ens sidor helt värdelösa om två år p.g.a. någonting nytt, exempelvis mycket stor ändring i sökmotorernas algoritmer. Antagligen inte, men kanske. Tuffar allt på som det gör nu kan ju även ens barn ha glädje av sidorna när man dött vilket ökar deras värde ytterligare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Beror ju helt på om man kan garantera att man får in ny årsinkomst på nya saker efteråt. Sedan beror det ju på din ålder.
Skulle jag ha sålt min verksamhet så skulle det vart för en summa så jag kan dra mig tillbaka resten av livet med hög inkomst. Och jag skulle då krävt att ha 1 miljon efter skatt att leva på varje år. Alltså runt 30-40 miljoner om man ser på min ålder. Fast nu snackar vi helt skilda verksamheter, långt ifrån samma siffror. Men 4 st årsinkomster är 4 roliga år möjligen, sedan tillbaka på ruta 0 kanske 5:e året. Då kanske det inte är lika kul längre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag tror inte riktigt på helt passiv inkomst genom sajter som man först skapar och sedan inte behöver bry sig om. Jag tror sajterna i regel växer till en nivå man känner sig nöjd med för att sedan sakta dala. Det beror säker på vilken nisch man håller till inom. En passiv inkomst från en Iphone 4-sajt håller nog inte i sig särskilt länge. När telefonen slutat tillverkas och de som sålts har bytts ut kommer ingen längre att vara intresserad av den. Man kanske inte kan räkna med att få ledigt fyra år framöver utan snarare 1-2 år. Detta eftersom det kan ta tid att starta upp en ny verksamhet och få den lika lönsam som den förra. Sedan är det ju frågan om man är beredd att ta risken att överge en verksamhet som i dagsläget genererar en lön man kan leva på. Det finns ju inga garantier att man har samma tur nästa gång man ska starta upp något. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om man raknar ihop det jag tjanar som snickare plus det inom porr sa far jag ihop cirka 2.5 miljon nar man har tagit mina arsinkomster *4 och det racker till att starta upp nya projekt
![]() Sa, jag skulle nog salja allt, ja. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Citat:
Tyvärr måste jag säga (vore ju underbart att ibland bli "klar" med något). Jag skulle blivit konstnär istället ;-)
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
så som jag arbetar så är vinsten så minimal som möjligt då alla intäkter slussas indirekt eller manuellt tillbaka för expansion/återinvestering osv osv.
så min vinst känns inte rätt som bas för att räkna ut värdet av verksamheten. Dock vet jag inte hur man på papper hade kunnat räkna ut min verksamhets värde. Men om vi säger att jag hade 25% i vinst utav min omsättning då hade jag cachat ut på 4 års vinst direkt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|