FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
...inte minst när man läser detta:
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_explorer.asp Jag tänker främst på IE6. Kanske inget problem i Sverige längre, men på mina breddgrader sitter fortfarande en inte helt sällsynt skara med detta gamla skämt till browser. IE 9 ska väl inte vara så pjåkig har man hört. Vad säger / tror ni?
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Enligt StatCounter som är en stor besöksräknare så använder 2,6% IE6 i Sverige när jag kollade i Juni senast så jag tar inte längre hänsyn till de sista IE6 användarna.
Provade IE9 snabbt men jag fick problem med att texten var suddig! och har hört att det beror på hårdvaruaccelerationen men det kan ha blivit fixat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Man skall vara försiktig med att dra slutsatser från w3cschools siffror eftersom deras användare knappast är representativa.
Men IE6 har tappat användarantal kraftigt i år enligt de flesta siffror. Enligt statcounter ligger den globalt på 7.42% för tillfället. En alldeles för hög siffra, men nästan nere på hälften jämfört med början på året. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Citat:
IE6-användare måste ju vara ganska vana att se "konstiga" och /eller tom icke-fungerande sajter vid det här laget, hehe Konstigt att IE6 används fortfarande överhuvudtagt någonstans. Jag använde den själv senast runt 2002-2003 då jag bytte till Mozilla (sedan till FF och därefter Safari, vad det nu har med detta att göra).
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En del kan man nog göra med fortsatt information/hjälp men det finns vissa som sitter fast på jobbet med IE 6 eftersom interna system funkar med den och inte senare versioner. Att det är dumt behöver vi inte diskutera.
I en organisation har vi jobbat stenhårt med att få folk att byta allt från information/instruktion till att handgripligen åka hem till folk och uppgradera. Där är vi nu nere på 4 % på medlemssidan och vi tror att det är de personer som vi vet är "inlåsta" på jobbet med IE6 På andra webbplatser som riktar sig till svenska läsare ligger det mellan 5 och 10 %. På en som riktar sig till hela världen har vi fortfarande 20 % med IE6. Om man är stor och attraktiv kan man ju strunta i IE6 men om man är liten och glad för varje besökare så får man nog fortsätta att anpassa sig. För svenska förhållande skulle det bästa vara om Skatteverket, Försäkringskassan etc skulle ge upp IE6 för då skulle det nog bli fart på uppgraderingen - det är webbplatser de flesta företag är beroende av att kunna nå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Bästa är ju att titta på sin egna inhemska stat från sina sidor och skapa sig en syn hur IE versioner osv har för %.
Min IE stat senaste månaden. 1. 8.0 81.30% 2. 7.0 14.47% 3. 6.0 2.77% 4. 9.0 1.43% Sen browser type stat: 1. Internet Explorer 40.98% 2. Firefox 31.82% 3. Chrome 14.65% 4. Safari 9.53% 5. Opera 2.27% Tittar jag sedan på en sida som inte är riktad mot svenska marknaden spec så ligger IE 6 på strax under 6% |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej BarateaU,
Jo det är förstås bäst, beträffande sina egna projekt. På min mest besökta sida använder tyvärr ca 8% IE6 Nästan 2% använder fortfarande Netscape (!) Safari har 21% (!) också det en mycket oväntad siffra (jag surfar själv mest med den, men är inne ett par gånger om dagen bara i medeltal).
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Banned
|
Ska man lita på några siffror, så skulle jag vilja se siffror från Facebook, Aftonbladet, Expressen, Google, New York Times, Twitter och liknande. Där har täcker man vill in nästa alla surfare.
Jag vet att tex. Malmö Stad har problem med interna system som enbart stödjer IE6 vilket medför att dom inte uppgraderar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, varför släpper tex inte Google någon statistik om detta? Eller har jag missat det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Kanske börjar Google göra det när Chrome är störst ;-) Här hittar man lite "matnyttigt" men det har nog många sett: http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_s...f_web_browsers
![]() |
Svara |
|
|