Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

LapTop's kortlivslängd ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-17, 01:05 #31
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av grizz Visa inlägg
Det känns som Mac håller mycket längre. Hade en powerbook G4 som jag haft i 5 år men gick i graven för någon månad sen. Visst de kostar mycket men de håller dubbelt så länge som en bärbar PC!
Det tycker jag inte att man kan säga, speciellt inte om man jämför samma prisklass. (Därmed inte sagt att Mac skulle vara dålig.)

För mig har bara en bärbar PC gått sönder, och det var en noname 286:a vars inbyggda nätaggregat gick sönder efter ett antal år. Alla andra gamla bärbara PC jag har fungerar fortfarande lika bra som när de var nya, bortsett från glapp i skärmen på en (nämnt i tidigare inlägg). (Och bortsett från batterierna förstås.)

Den jag använder nu (Asus) fungerar utmärkt och den har varit igång i stort sett dygnet runt i över fyra år. Kommer nog fortsätta köra på den i minst ett år till, och när det är dags att byta ut den kommer jag säkerligen fortsätta använda den på något sätt, t.ex. som portabel webbserver.

Jag håller med Patrikweb om att det kan vara en god idé att titta på begagnade datorer som var dyra när de var nya, om man vill köpa något billigt.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-17, 09:06 #32
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Min MacBook (vita) är över tre år gammal och enligt CoconutBattery har
jag fortfarande 100% kapacitet i batteriet. Har inga som helst problem
att jobba i 4h fortfarande - precis som i början.

Visa den standard-laptop som har ett hundraprocentigt batteri efter tre år..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-17, 16:45 #33
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg

Tja, batterierna är förmodligen inga mirakelvarianter i Mac så antingen har du fel i programvaran eller så är det något annat som inte stämmer... 100% av vad då är ju frågan? Inga batterier i världen har ens hälften av kapaciteten kvar efter tusen ur- och uppladdningar. På fyra år borde du väl hunnit med gott och väl det.

För övrigt måste jag ju säga att Mac förefaller ta brutala överpriser för exakt samma hårdvara som man får i PC-världen. Kollar lite då och då på Macar för att jag är hemskt sugen efter att ha lekt med Mac förr och Ipad nu, men det går ju helt enkelt inte att försvara inköp av en inte helt nödvändig dator som kostar dubbelt så mycket som en PC för samma prestanda bara för att man vill ha... :-)
Oläst 2010-10-17, 20:46 #34
Kretius Kretius är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg

Svaret är ingen!

Litiumjon-batterier förlorar ca 20% i kapacitet per år vid rumstemperatur. Det är oavsett om du använder det eller ej (fullt, tomt eller antal laddningar kan inte minska den förlusten) är . Ska du minsta den naturliga förlusten så blir det till att frysa batteriet hela tiden. Vid 0 grader är förlusten bara 6%.
Kretius är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-17, 21:09 #35
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Kretius Visa inlägg
Litiumjon-batterier förlorar ca 20% i kapacitet per år vid rumstemperatur. Det är oavsett om du använder det eller ej (fullt, tomt eller antal laddningar kan inte minska den förlusten) är . Ska du minsta den naturliga förlusten så blir det till att frysa batteriet hela tiden. Vid 0 grader är förlusten bara 6%.
Intressant. Då bör man alltså åtminstone lägga LiIon-batterierna i kylskåp när man inte använder dem. Hur låga temperaturer klarar de?

Jag har tidigare läst att LiIon-batterier bör ligga på 40% laddning när man inte använder dem, och när jag kollade något nyinköpt batteri så låg det på just 40%.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-17, 21:28 #36
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Intressant. Då bör man alltså åtminstone lägga LiIon-batterierna i kylskåp när man inte använder dem. Hur låga temperaturer klarar de?

Jag har tidigare läst att LiIon-batterier bör ligga på 40% laddning när man inte använder dem, och när jag kollade något nyinköpt batteri så låg det på just 40%.
Det optimala för LiJon-batterier är att dom ska ligga på just 40%. Då är bortfallet bara 4% vid 25 grader. (Nu motsäger jag vad jag tidigare skrev, men då var det vardagsbruk jag menade. Hur många har sina batterier på konstant 40%?) 40% laddning vid 0 grader blir förlusten bara 2 %.
Rekommendationen är att man inte ska ha dom under 0%, mest beroende på kondens som sker vid temperaturskiftningar. Sen ska man inte köra alla dessa batterräddar-funktioner på en LiJon batteri, eftersom djupurladdningar försämrar det. Att ta ur batteriet när man kör på nätström förlänger också batteriets livslängd.

Men enklast är ändå att byta till ett nytt (kolla tillverkningsdatum) batteri när det gamla börjar bli 2-3 år gammalt om man nu vill köra datorn på batteri länge.
Kretius är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-17, 21:36 #37
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Jag måste då vara världens lyckligaste person i så fall jämfört med andra här, Har en äldre (ca 3 år gammal fujitsu siemens amilo) Den står på dygnet runt alla dagar i veckan, Startas om max 2 gång i månaden sedan köpet.
Den fungerar precis hur bra som helst och det där med värme är inte mycket jag har upplevt heller.
Så med stöd av allt det negativa alla skriver här om bärbart så är jag mycket nöjd med denna maskin.

Dock går inget upp mot en egenbyggd maskin efter de krav på prestanda och hårdvara som man själv anser sig behöva.
tomas70 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-17, 21:53 #38

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Tja, batterierna är förmodligen inga mirakelvarianter i Mac så antingen har du fel i programvaran eller så är det något annat som inte stämmer... 100% av vad då är ju frågan? Inga batterier i världen har ens hälften av kapaciteten kvar efter tusen ur- och uppladdningar. På fyra år borde du väl hunnit med gott och väl det.
I somras låg jag på 152 uppladdningar. Och med tanke på att jag fortfarande har
fyra timmars batteritid så får du säga precis vad du vill om att det skulle vara fel
i programvaran.

Datorn används dagligen i jobbet - både på batteri och med laddare.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017