Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

LapTop's kortlivslängd ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-11, 23:54 #21
Kretius Kretius är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Kretius Kretius är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av inpbox Visa inlägg
Nu har jag snart fått nog av dessa bärbaradatorer ! Jag får köpa mig en ny varje år inprincip. Olika små saker som går sönder hela tiden. Antingen strömkontakten, tangentbordet, mousepaden osv.

Självklart går det ju att byta ut dessa saker men vem orkar pilla med sånt.

Är det bara jag som lider av samma problem eller är livslängden på en bärbardator 1 - 2 år ?

Har förövrigt använt mig av HP och ACER.

Vad använder ni er av för datorer ?
Orkar pilla?
Det är väl jag då, eftersom det ingår i min anställning.
Vi köper in ca 50-100 datorer/år och det är så gott som alltid av det billigaste segmentet. Livslängden är menad att vara 3-4 år, men ca 20% klarar inte det.
Innan inköp brukar jag kolla upp vad reservdelar kostar och hur svårt det är att t.ex. byta bl.a. tangentbord och fläkt.
HP/Fujistu-Siemens är den bas vi har använt senaste 6 åren just av den anledningen.
Från och med iår har det blivit Toshiba p.g.a. bättre garantivillkor och billigare delar.

Men ska man ha en dator utan alltför mycket pillande håller jag med de flesta. Lämna träsket med billigt skit och köp en dator inriktad för företag istället.
HP's Elitebook kör vi för de som kräver bättre datorer.
Föredrar dom framför Probook eftersom garantin är 3 år istället för 1.

Ett generellt tips är annars att kolla just vad för garanti som erbjuds utan att köpa till något extra. Det brukar säga lite om kvalitén på datorn i övrigt.
Kretius är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 05:19 #22
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Om man behöver en dator som man kan ta med sej överallt, då köper man en billig netbook. Då kan sätta en limit, max 10:- dagen på 1 år.. Då kan man köpa en sån där billig netbook. Eller så köper man något dyrt.

Men det finns alltid rikser med att köpa dyrt också, det kan bli stulet. Jag köpte en svindyr laptop 2004 för 16k med löneskattade pengar, den blev stulen. Inte så kul.. Sedan dess har jag hållit mig med lågbudget datorer. Förutom den senaste Macbook, som kostade 8000:-
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 11:53 #23
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Lustigt att ingen nämnt Apple ännu. Klockrena och sjukt stryktåliga. Min Macbook 13" i aluminium har jag tjongat ner i asfalten ett antal gånger under de 2 åren jag haft den. Det är väldigt sällan man ser en Macbook (Pro eller inte) som är trasig trots att de är överlägset vanligast. Om något enkelt strular efter att garantin gått ut finns det drösvis med folk på nätet med exakt samma revision på hårdvaran som vet vad som behövs göras i detalj.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 12:14 #24
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo Visa inlägg
Lustigt att ingen nämnt Apple ännu. Klockrena och sjukt stryktåliga. Min Macbook 13" i aluminium har jag tjongat ner i asfalten ett antal gånger under de 2 åren jag haft den. Det är väldigt sällan man ser en Macbook (Pro eller inte) som är trasig trots att de är överlägset vanligast. Om något enkelt strular efter att garantin gått ut finns det drösvis med folk på nätet med exakt samma revision på hårdvaran som vet vad som behövs göras i detalj.
Kolla en sida bak i tråden ;-) Men jag håller med, Macbook Pro (det ska vara pro, inge jävla plastskit) är nog den mest hållbara laptop jag haft.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 17:17 #25
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Macbook Pro (det ska vara pro, inge jävla plastskit)
Jag har MacBook Alu (inte Pro!) och den är också bra :-)
Typ två månader efter jag köpte den bytte den namn till MacBook Pro och fick tillbaka sin Firewire-kontakt. Aaaah!

Mac är klart värt pengarna. Håller längre än PC i samma prisklass och är en fröjd för ögat :-)
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-16, 06:44 #26
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Jag har mycket bra erfarenhet av Asus (både business, budget och Eee). Budgetmodellen var in på service en gång (kunde inte läsa alla CD/DVD). Då blev den hämtad och lämnad vid dörren utan kostnad (garanti). Budgetmodellen (med Celeron) låter lite väl mycket, även när den inte är speciellt belastad.

Eee 1005 går nog åtminstone 5-6 timmar på batteri, men processorn (Atom) känns lite långsam ibland.

Jag tror att budgetmodellen är 3 år gammal och originalbatteriet räcker över en timme nu. Businessmodellen är ett år äldre och batteriet räcker inte ens en sekund längre, men datorn känns fortfarande rätt snabb och jag använder den fortfarande som primär dator.

Har även bra erfarenhet av Toshiba, men det var länge sedan (286, 486 och P2). De fungerar fortfarande, men används inte.

IBM Thinkpad har också fungerat bra (också länge sedan), bortsett från att den ena började att glappa ibland i skärmen så bilden blev oläslig (men då var den minst 5 år gammal).

Jag har hört dåliga saker om Acer, men har inte haft någon själv.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-16, 08:30 #27
grizz grizz är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2009
Flitig postare

Det känns som Mac håller mycket längre. Hade en powerbook G4 som jag haft i 5 år men gick i graven för någon månad sen. Visst de kostar mycket men de håller dubbelt så länge som en bärbar PC!

Senast redigerad av grizz den 2010-10-16 klockan 08:33
grizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-16, 11:54 #28
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Reg.datum: Mar 2003
Köpte en Acer 5930G för två år sen. Fungerar fortfarande, har visserligen lyckats spränga högtalarna samt rivit bort någon plastbit som skulle suttit kvar. Någon sa att deras acer blev väldigt varm, mitt tips är att skruva upp den och plocka bort dammproppar. För när man ställer datorn i sängen eller golvet och den är påslagen så fungerar de givetvis som en dammsugare. Men efter två år har jag tröttnat, inte för att den slutat fungera (till och med hårddisken har hållt) utan för att jag känner att det är dags för något nytt. Fick bli en macbook pro, och med tanke på priset kommer jag nog ha den i drygt 3 år.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-16, 12:17 #29
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Viktor Visa inlägg
Köpte en Acer 5930G för två år sen. Fungerar fortfarande, har visserligen lyckats spränga högtalarna samt rivit bort någon plastbit som skulle suttit kvar. Någon sa att deras acer blev väldigt varm, mitt tips är att skruva upp den och plocka bort dammproppar. För när man ställer datorn i sängen eller golvet och den är påslagen så fungerar de givetvis som en dammsugare. Men efter två år har jag tröttnat, inte för att den slutat fungera (till och med hårddisken har hållt) utan för att jag känner att det är dags för något nytt. Fick bli en macbook pro, och med tanke på priset kommer jag nog ha den i drygt 3 år.
Bra köp av macbook pro, min har hållt hitills!
grizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-16, 12:32 #30
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Dyrare modeller håller bättre och är mycket mer kvalitet, även oftast mycket mer skönare arbeta med.

Sedan beror det ju hur mycket man misshandlar dom, är ju inte meningen man ska kasta dom och tappa dom massa gånger.

Vill man ha en bra dator till ett bra pris, köp en begagnad sak som var svindyr modell förut för 1-3k. Dom brukar vara bättre än dom nya lågbudget modellerna.

Då kan man även passa på att köpa en hög så man har liggande utan behöva vara rädd om dom. Då är det skit samma om man råkar tappa dom i havet eller i backen några gånger.

Eller så kör man en hög av dom billigaste modellerna och kastar dom varje år. Fast en begagnad brukar ändå hålla högre kvalitet än en ny billig skit.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017