Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Debitera påbörjad timme, halvtimme, kvart?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-06, 09:39 #1
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2010
Nykomling

Standard Debitera påbörjad timme, halvtimme, kvart?

Hej

Jag undrar hur ni som jobbar som konsulter fakturerar era kunder när det gäller korta ärenden. Idag skriver inte jag upp någon tid om det bara handlar om samtal som tar upp till cirka 10 minuter och jag inte behöver göra någon åtgärd. Ofta så har jag kontakt med ett fåtal personer på samma företag.

Men nu kommer jag ge ett företag en offert där jag ska ge support till ett 100-tal användare som är spridda på cirka 50 olika ställen rent geografiskt. Det handlar om 5-10 samtal per år från varje användare och om ärenden som ofta kommer ta mindre än 15 minuter att lösa.

Är det rimligt att jag i offerten skriver att jag kommer ta betalt per påbörjad halvtimme?
MagnusJohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 09:51 #2
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJohansson Visa inlägg
Är det rimligt att jag i offerten skriver att jag kommer ta betalt per påbörjad halvtimme?
Det tycker jag.

Det blir ohållbart för dig om du inte ska kunna debitera alla småsamtal, för det är oftast dom som är de värsta tidstjuvarna i längden. Debiterar du per påbörjad halvtimme (alternativt 15 min om 30 känns mycket för kunden) så minimerar du onödiga samtal och sparar tid för både dig och kunden.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 10:12 #3
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005