Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Debitera påbörjad timme, halvtimme, kvart?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-06, 09:39 #1
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2010
Nykomling

Standard Debitera påbörjad timme, halvtimme, kvart?

Hej

Jag undrar hur ni som jobbar som konsulter fakturerar era kunder när det gäller korta ärenden. Idag skriver inte jag upp någon tid om det bara handlar om samtal som tar upp till cirka 10 minuter och jag inte behöver göra någon åtgärd. Ofta så har jag kontakt med ett fåtal personer på samma företag.

Men nu kommer jag ge ett företag en offert där jag ska ge support till ett 100-tal användare som är spridda på cirka 50 olika ställen rent geografiskt. Det handlar om 5-10 samtal per år från varje användare och om ärenden som ofta kommer ta mindre än 15 minuter att lösa.

Är det rimligt att jag i offerten skriver att jag kommer ta betalt per påbörjad halvtimme?
MagnusJohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 09:51 #2
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJohansson Visa inlägg
Är det rimligt att jag i offerten skriver att jag kommer ta betalt per påbörjad halvtimme?
Det tycker jag.

Det blir ohållbart för dig om du inte ska kunna debitera alla småsamtal, för det är oftast dom som är de värsta tidstjuvarna i längden. Debiterar du per påbörjad halvtimme (alternativt 15 min om 30 känns mycket för kunden) så minimerar du onödiga samtal och sparar tid för både dig och kunden.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 10:12 #3
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Håller helt med. det viktiga är att kunde förstår att det kostar pengar att ringa dig, det gör att dom testar/försöker lite mer själva innan dom ringer dig.
Vilket både du och kunden spara tid och pengar på.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-06, 21:24 #4
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Har WN som tidsfördriv

Jag tar betalt per påbörjat timme men det beror självklart vilken typ av frågor det är, vilken typ av kund det är samt vilken tidpunkt dom ringer.

Ringer någon skitkund 18.30 så får dom såklart betala. Ringer bästa kunden som man fakturerar en halv miljon så kan dom nog få 10 minuter utan att varesig jag eller dom gråter.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 03:55 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Debitera aldrig mindre än halvtimme även för ett 10 min telefonsamtal, det är ett avbrott in din dagluga arbetsrutin som gör att du kommer vara inproduktiv i minst en halvtimme.

Om du får ett 10 min samtal varje halvtimme kommer du inte hinna göra annat på hela dagen, det är min erfarenhet.

Men du kan även debitera 1 timme som minimum, det är det vanligaste ...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 06:47 #6
Nykomling

Nykomling

Tack för alla svar! Det uppskattas.

Då får det bli en halvtimma i offerten.
Oläst 2010-10-07, 15:13 #7
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Debitera aldrig mindre än halvtimme även för ett 10 min telefonsamtal, det är ett avbrott in din dagluga arbetsrutin som gör att du kommer vara inproduktiv i minst en halvtimme....
Tycker inte man kan vara så bestämd att man säger aldrig. Precis som studiox säger beror det på kunden, ibland är det tid man bjuder på, ibland tar man betalt.

Man kan också räkna lite högre timpris med bjuda på snabba samtal och e-mail, eller räkna ett lägre timpris och vara superpetig med att debitera allt. I slutändan blir det kanske samma summa, men vilket uppskattar kunden bäst?

Sen håller jag med, man kan inte ta 10 minuter samtal varje halvtimme.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 16:18 #8
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Tycker inte man kan vara så bestämd att man säger aldrig. Precis som studiox säger beror det på kunden, ibland är det tid man bjuder på, ibland tar man betalt.
Jag tänker också i dom banorna. Kunder som jag vet beställer större jobb är jag inte noga med att debitera korta ärenden och det tycker jag fungerar bra.

Det nya jobbet som jag ska offerera handlar dock om så många personer jag ska hålla kontakt med. Fakturan kommer skickas in till ett centralt ställe och jag tror inte ens personerna som jag ger support till kommer få se fakturan så länge den fakturerade tiden är rimlig. Om jag då inte skulle skriva upp korta ärenden skulle ingen ens märka att jag fixar dessa gratis, vilket inte är bra.

Alternativet är att skriva upp den exakta tiden ärenden tar men som någon sa tidigare så kommer jag ju inte hinna med mer än kanske 4-5 st 5-minutersärenden per timme utan att få något annat gjort.
Oläst 2010-10-21, 17:17 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJohansson Visa inlägg
Det nya jobbet som jag ska offerera handlar dock om så många personer jag ska hålla kontakt med. Fakturan kommer skickas in till ett centralt ställe och jag tror inte ens personerna som jag ger support till kommer få se fakturan så länge den fakturerade tiden är rimlig. Om jag då inte skulle skriva upp korta ärenden skulle ingen ens märka att jag fixar dessa gratis, vilket inte är bra.
Om det är en tillräckligt stor kund för dig skulle jag inte fakturera småsaker. Ibland när jag sitter ute hos kunder så händer det rätt ofta att man sitter över några minuter, man hann inte svara på ett mail som man måste göra exempelvis.

Detta tar jag inte betalt för då det är så vanligt förekommande, istället tar jag igen det ibland om en uppgift tog 10 minuter men jag fakturerar för en timme.

Det handlar om gungor och karuseller. Dessutom vem skriver upp alt. har 100% koll på varje minut tid?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-21, 19:30 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag gillar sättet som min revisor resonerar. Han säger att han tar 100 % betalt för varje minut av sin tid, men han fakturerar inte korta telefonsamtal eller påbörjade timmar. Orsaken är att då jag ringer och frågar om något litet, så jobbar han med någon annan kund. Mina 5 minuter hamnar då på den kundens faktura. Samma sak gäller om han sitter och jobbar med mina papper och någon annan kund ringer. Då hamnar de korta minuterna på min faktura.
Jag föredrar klart det systemet framför att han skulle ta betalt för varje påbörjad timma. Ett system där konsulten kan fakturera över 24 timmar per dygn blir naturligtvis orättvist mot kunden. Men som min revisor gör kan man naturligtvis bara göra om man har få kunder och alla kunder har ungefär lika många korta ärenden varje år. Då jämnar det ut sig, konsulten får full täckning för sin tid och ingen kund behöver betala för mycket.

Men nu var frågan hur man bör göra med support till 100 personer. I det här fallet så hade jag tagit betalt per minut. Jag hade förmodligen skaffat ett betalnummer och sedan gett det till kunden med en förklaring om att supporten kostar 7,90 kr per minut (eller vad som nu kan vara lagom). För att kompensera för korta och onödiga avbrott då folk ringer, så kan du ju lägga på en öppningsavgift på 20 kr.

Men fråga kunden hur han själv vill ha det. Vissa kanske tycker att betalnummer för support är sniket, men ser inga problem med att betala dyrt per påbörjad halvtimme. Räkna ut hur mycket du vill ha i ersättning och låt sedan kunden själv bestämma hur han ska betala denna. Många tar ju betalt för supporten redan vid försäljningen av produkten. Köper man en ny dator idag så brukar ett års support ingå i priset. Supporten är naturligtvis inte gratis, utan den är inbakad i datorns pris. Ytterligare ett alternativ är ju att fakturera en fast summa för support årligen och sedan får kunden ringa så mycket han vill.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017