FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Nu går servern bra i 6 timmar sen blir den seg och låser sig så småningom (upplevs som låst). Någon som har någon idé? Jag har ökat MaxRequestsPerChild till 256 eftersom det enligt några webbsidor verkar vara standardvärde. Är 256 ok där? Jag har också installerat eaccelerator (php-cache), men vet inte hur man verifierar att den verkligen fungerar. Och som sagt server går bra i 6-12 timmar innan det kör ihop sig. Jag vet inte heller hur jag kan spåra eller ev se vad som går tungt heller. Har inte hunnit sätta mig in i det men tvingas nog göra det nu. Svårt också när man inte har ett GUI. mvh Azone |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vilket OS kör du?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Följande konfig:
Virtual Machine at City Cloud CPU 1 Memory 2 Gbyte Debian 5.0.6 64 bit Dell EqualLogic Raid storage Apache2 (prefork), php5, mysql (+eaccelertor) memory_limit = 256M (php.ini) Kan dessa parametrar förbättra något, vet ej vilka värden jag bör använda. realpath_cache_size = 2M (satte den till 2M nyss) realpath_cache_ttl = 120 (default) Senast redigerad av Azone den 2010-09-19 klockan 16:10 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ah, sorry. Jag var blind. Har du testat att lägga databasen
på en egen server? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Notera "imho" dvs, att det är min åsikt och inte fakta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Stäng av moduler som inte behövs, t.ex:
httpd.conf: #LoadModule ldap_module modules/mod_ldap.so #LoadModule auth_ldap_module modules/mod_auth_ldap.so #LoadModule dav_module modules/mod_dav.so #LoadModule dav_fs_module modules/mod_dav_fs.so #LoadModule speling_module modules/mod_speling.so #LoadModule proxy_module modules/mod_proxy.so #LoadModule proxy_ftp_module modules/mod_proxy_ftp.so #LoadModule proxy_http_module modules/mod_proxy_http.so #LoadModule proxy_connect_module modules/mod_proxy_connect.so perl.conf #LoadModule perl_module modules/mod_perl.so python.conf #LoadModule python_module modules/mod_python.so Verifera att eAccelerator fungerar! Följer med en fil för detta: control.php Varför 256MB i PHP mem_limit? Det är väldigt mkt. Prova sänk värdet i KeepAliveTimeout:en. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Administratör
|
Vad är det som gör att du tror att apache är problemet? Försök först att identifiera exakt varför det hänger sig.
Kolla vilka, om några, processor som drar minne/CPU när det hänger sig. Titta på exekveringstider för PHP-scripten. Se om du har många SQL-queries som väntar på lås (väldigt vanligt problem för MyISAM-tabeller). Har du någon krävande bildbearbetning eller liknande? Annars kan du sänka memory_limit rejält för att utesluta att något PHP-script snor åt sig allt minne med ett par träffar. I annat fall kan en utskrift/loggning av max-minnet från PHP vara av intresse (memory_get_peak_usage()).
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla bra svar! Verkligen uppskattat, jag har lärt mig massor :-)
Nu har det fungerat rekordlänge (över 15 timmar) med "hyfsad" prestanda och utan behov av server-omstart. Senaste åtgärderna (efter en massa tester, läsande här (tack) och googlande) - Jag bytte eccaelerator från "php-läge" till "zend-läge" i php.ini - Satte ett värde på "eaccelerator.shm_size="" som var noll (0) default men då "åt" den minne i längden, när jag satte den till "16" stanade minnes-läkaget. Trots att noll anses vara default och att man inte skall behöva ändra värdet (??). Såg dock att "16" var ett vanligt värde och nu är det stabilt. - Jag fortsätter med apache2 eftersom det i sig inte verkar vara det största problemet. - Jag har verifierat att eccaleerator fungera både med phpinfo() + sett att cachefiler skapas i tmp dir. - Jag ökade realpath_cache_size=8M (från 2M i php.ini) - Kör "saidar" för att kolla minnet ibland (fungerar bra, men vad är standard för denna typ av koll?) - Enl Saidar ligger RAM-minnesförbrukning konstant på ca 800M-1G (av 2G), oavsett den belastning jag sett hittills (ganska många inloggade och aktiva). Nu verkar det vara stabilt iaf, och det är nog massor med tweaks som jag kan göra för att trimma systemet mer, och det kommer jag göra, men om detta håller sig känner jag mig lugn och måste koncentrera mig på lite annat ett tag. Men skall ta bort en del av de onödiga mods'en som några av er föreslagit ovan. Samt se om jag kan minska memory_limit lite. Men vi har krävande bildhantering ibland iaf. Därav det höga memory_limit. Jag har lite annat att ta tag i vad det gäller säkerhet, mysql-tweaks, filsystem, mailsystem och mycket mer (som jag förmodligen inte en vet än). Tack och bock mvh Azone Senast redigerad av Azone den 2010-09-20 klockan 19:23 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Nykomling
|
Skulle vara kul att höra hur det gått sedan dess, hitta några nya optimeringar? (Är främst nyfiken på hur väl Drupal fungerar hos City Cloud.)
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|