FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Om man har en tjänst som är momspliktig med 25% momssats. Om du då säljer en tjänst till en privatperson för 1000 kronor, momsdeklerarer jag då bort 250 kronor till skatteverket och behåller 750 kronor själv? Om jag sagt till skatteverket att jag kommer göra 0 kronor i vinst. Så kommer dom 750 kronorna vara företagets pengar och något jag kan spendera på att betala anställda, marknadsföring med mera? Skulle jag nu ändå göra en vinst så beskattas den för aktiebolag med 26,3% och jag hade i exemplet ovan fått kvarskatt. Hade jag istället sagt till skatteverket att jag skulle göra en vinst på 10 000 kronor så hade jag fått betala 2630(26,3% av 10 000) kronor delat på 12 månader? (2630/12=219 kronor, 750-219=531 kronor kvar på 1000 kronor efter moms/skatt) Har jag förstått allt korrekt ![]() Fråga 99: Preliminärskatt = 'Gissning' på hur mycket vinst man kommer att göra under året? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
25% moms innebär att du gör ett påslag på 25% men att du, när du ska räkna ett belopp från inkl moms till exkl moms drar bort 20%.
1000:- inkl moms = 800:- exkl moms - avdrag med 20% 800:- exkl moms = 1000:- - pålägg med 25% |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, prel-skatten är preliminär. Den är preliminär så långt att den får
skilja sig ett prisbasbelopp från slutliga skatten vid deklarationen. Om du upptäcker att det kommer diffa mer än ett pbb så måste du skicka in en ny deklaration och taxera upp/ner dig. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|