FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Arbetsgivaravgift + kollektivavtal = cirka 40%(?). Dvs, en anställd kostar mig som arbetsgivare cirka 40% extra utöver lönen. Har jag glömt något? (Försäkringar?) Ska anställa min första på timmar nu, behöver räkna på vad det kommer att kosta. Kollektivavtal är det som något jag borde vänta med? Planerar ändå att ge en bra lön. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kostar kollektivavtalet alltså?
Jag brukar räkna med nettolön + 100% (dvs en person som får ut 20000kr i månaden efter skatt kostar ca 480000 om året) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Anställda är normalt mer krävande än vad man själv är. Sig själv kan man behandla och misshandla som man vill. Men anställda tycker normalt inte att det är ok med 10 grader på kontoret under vinterhalvåret, även om du framför starka argument för hur nyttigt det är för kroppens ämnesomsättning med låga temperaturer. De vill ha gardiner och pennvässare och all möjlig lyx som hederligt folk normalt klarar sig utan ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Kollektivavtal kostar ett antal tusingar per år att vara ansluten till.
Facken tvingar dig att skriva på - sen kommer fakturan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
En bra grundregel är att räkna bruttolönen +50% som löne och lönebiostnader.
Utöver arbetsgivaravgiften som är ca 29-33% beroende på bolagsform så brukar alla anställda med marknadsmässiga villkor ha mellan 7-35 procent av bruttolönen i tjänstepension. LO-anslutna har 7-9 procent men tjänstemän har normalt 10-17 procent, och det finns en del högre tjänstemän som får ut upp till 35 procent av bruttolönen som avsättningar till tjänstepension. 33+17 blir 50 procent. Men som sagt så kan det vara ännu högre kostnader för vissa tjänstemän. Enligt många kollektivavtal brukar arbetsgivare göra avsättningar till tjänstepension från det att tjänstemannen fyllt 28 år. Har du en anställd som kostar 20000 kr i bruttolön så bör du räkna med att det kostar ytterligare 10000 kr i lönebiostnader, inkl tjänstepension. Sen har vi det som kallas övriga fasta kostnader och det är arbetsplats, fikabröd, böcker, facklitteratur, tidningar, programvaror, och mycket annat, som du bör räkna med minst 120 000-150 000 kr per anställd och år. Dina totalt löpande kostnader för en anställd är då 20000*1,5*12,2+150 000 kr d v s 366000+150000 => 516 000 kr. Då har jag ändå INTE räknat med rekryteringskostnader och upplärningskostnader av nyanställda. Du bör räkna med att de första 6 månaderna måste du ha mycket stöd till en nyanställd. En bra tumregel är att varje nyanställd kostar minst en halv årskostnad extra dvs i detta fall 258 000 i startkostnader innan de klarar sig helt själva. Av detta kan man dra slutsatsen att det är dyrt att sparka folk för småfel, det är då kanske bättre att ge en reprimand eller löneavdrag och behälla en anställd som stulit en bok eller penna (dyrbar). Man måste alltid väga in återrekryteringskostnaden i sina beslut. Vidare ska man vara noggrann när man anställer folk för en felrekrytering kan kosta flera miljoner i form av skadade kundrelationer eller om flera av kollegorna säger upp sig i protest eller för att de vantrivs. Om du är det minsta tveksam till att anställa en person så avstå hellre än att göra en felrekrytering. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-09-04 klockan 00:43 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Det var det fräckaste. Vad får köparen/arbetsgivaren ut av den påtvingade affären? Jag tycker det är bra att anställda organiserar sig så att de inte blir överkörda av arbetsgivaren. Men när jag hör ordet "facket" så tänker jag på några feta gubbar som sitter sysslolösa bredvid arbetsplatsen och äter wienerbröd ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Som anställd behöver du inget kollektivavtal hos rätt arbetsgivare. De viktiga frågorna är ändå reglerade i lag. Däremot kan det vara intressant att titta på branschens kollektivavtal och se om det finns några förmåner som du borde erbjuda dina anställda.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skit i kollektivavtal allafall nu i början. Det kommer bara ställa till problem för dig och det kommer kosta dig en massa pengar.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|