Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Billig återställning av data?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-03, 11:39 #1
LRantalainens avatar
LRantalainen LRantalainen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Medlem
LRantalainens avatar

Standard Billig återställning av data?

Finns det ens? Och frågan är om de ens är möjligt i mitt fall. Jag köpte en Western Digital Caviar Blue 500GB via webhallen i början på året. Jag har haft problem med disken till och från, men eftersom jag sedan tidigare vet att mitt moderkort har problem med WD-diskar (enligt dokumentationen) så antog jag att problemet berodde på det.

Igår kopplade jag in disken i en annan dator som har operativsystemet WIN7 och mycket riktigt så får jag ett felmeddelande där som säger <i>Datafel CRC-Fel</i> (Däremot har min egen dator inte gett ifrån sig ETT enda felmeddelande, kör XP) har gjort lite google-sökningar och det verkar handla om kass skiva och att man snabbt som fasiken ska ta backup...

Usch, det här är andra disken på kort tid som går sönder och detta var min backup-disk :-( Komiska är att det är två olika modeller som lyckats gå sönder samt helt "nya". Kan man ha mer otur?

En annan sak värt att notera, jag körde WD's egen mjukvara för att kolla om det var fel på disken i samband med att den höll på att krångla när jag fick den och självklart var det inga fel på den enligt programmet...

I början när problemen fanns där fick jag ändå igång hårddisken ibland, men nu går den inte igång alls. WIN7 bootar dock upp datorn och hittar disken och frågar mig om jag vill formatera (vilket jag självklart inte vill!), medans XP vägrar boota upp och jag måste plocka ur disken för att kunna starta datorn...

Hjälp??? :-(
LRantalainen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-03, 11:41 #2
LRantalainens avatar
Medlem

Medlem
LRantalainens avatar

Återställning av data är ju inget direkt Webhallen vill lägga på sig mer än o ge mig en ny hårddisk, är det ens lönt att höra av sig till WD tro?
Oläst 2010-09-03, 16:01 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Sannolikheten att två diskar går sönder av en slump är väl en på miljonen. Så jag skulle gissa på att det är någonting i den yttre miljön som tar sönder dem (tex din dator). Dagens hårddiskar är nästan ofelbara, samtidigt som de är extremt känsliga.

Får disken ström via egen kabel eller via usb-porten? Låt mig gissa att strömförsörjningen till båda diskarna sker via usb-porten?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-04, 08:37 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Starta datorn utan disk (XP) och använd en extern hårddiskvagga som du pluggar in när datorn är igång. Sen kan du prova att försöka läsa ut data med t.ex. R-Studio ($49,95). Hittar den inget så är Ibas eller liknande enda alternativet och det är inte billigt.

Provar du R-Studio eller liknande så glöm inte att gå in och ändra inställningarna så att den gör en "deep scan" eller vad det kan tänkas heta.

PS. Du kan prova R-Studio utan att köpa det "The only limitation is you can not recover files larger than 64KB in the demo mode." DS.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-05, 12:02 #5
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar

Reg.datum: Feb 2004
Sannolikhet att två diskar går sönder samtidigt av slump kanske är en på miljonen, men sannolikhet att två diskar går sönder samtidigt av annan anledning är faktiskt ganska stor.

- Kan vara värme som gjort att båda åldras lika mycket.
- Produktserie av samma tillverkningsdatum/serieområde som går sönder samtidigt vid samma antal timmar pga produktionsfel.
- Andra fel som påverkar båda diskar.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 00:31 #6
LRantalainens avatar
Medlem

Medlem
LRantalainens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Sannolikheten att två diskar går sönder av en slump är väl en på miljonen. Så jag skulle gissa på att det är någonting i den yttre miljön som tar sönder dem (tex din dator). Dagens hårddiskar är nästan ofelbara, samtidigt som de är extremt känsliga.

Får disken ström via egen kabel eller via usb-porten? Låt mig gissa att strömförsörjningen till båda diskarna sker via usb-porten?
Nej, det handlar om en SATA-disk och en IDE-disk, har varit ganska så frustrerad så egentligen borde jag anat precis som du säger att det är något i den yttre miljön som kanske pajat diskarna, troligtvis nätagget eller eluttaget(?)

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Starta datorn utan disk (XP) och använd en extern hårddiskvagga som du pluggar in när datorn är igång. Sen kan du prova att försöka läsa ut data med t.ex. R-Studio ($49,95). Hittar den inget så är Ibas eller liknande enda alternativet och det är inte billigt.

Provar du R-Studio eller liknande så glöm inte att gå in och ändra inställningarna så att den gör en "deep scan" eller vad det kan tänkas heta.

PS. Du kan prova R-Studio utan att köpa det "The only limitation is you can not recover files larger than 64KB in the demo mode." DS.
Tack, ska kolla in programmet.

Det sjuka är ju dock att det sitter en disk i datorn där operativsystemet ligger som fungerar klockrent...

Webhallen ska skicka ut en fraktsedel åt mig. Vad har jag att vänta mig? Fick tillbaka ett mail som berättar att dom ska ha en avgift om det rör sig om handhavandefel. Antar att det betyder om felet kommer ifrån min sida...? Hittar nämligen inget vid en snabbgoogling om ordet mer än en Sweclocker tråd som säger om jag slängt in den i diskmaskinen... Som om nog med pengar inte redan gått i sjön :-(

Jag antar att prova på någon mjukvara är uteslutet om jag ska skicka tillbaka? Då struntar jag i att skicka tillbaka och provar på egen hand... vad har jag att förlora lixom... Blir ett nytt agg med.

Har googlat lite på företag som sysslar med återställning av data och det är ju inte billigt. Jag har inte råd med det här alternativet.

Senast redigerad av LRantalainen den 2010-09-07 klockan 00:36
Oläst 2011-06-01, 10:45 #7
LRantalainens avatar
Medlem

Medlem
LRantalainens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg

Jag vill bara tacka dig för din hjälp!! Jag köpte en hårddiskdocka samt R-studio och jag har lyckats återställa all data. Träffas vi på en WN-träff i framtiden så bjuder jag på öl! Tack igen Westman! :-)

EDIT: Det var nätaggregatet som grillade diskarna.

Senast redigerad av LRantalainen den 2011-06-01 klockan 11:08
Oläst 2011-06-02, 14:05 #8
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LRantalainen Visa inlägg
Jag vill bara tacka dig för din hjälp!! Jag köpte en hårddiskdocka samt R-studio och jag har lyckats återställa all data. Träffas vi på en WN-träff i framtiden så bjuder jag på öl! Tack igen Westman! :-)

EDIT: Det var nätaggregatet som grillade diskarna.
Tack, det är alltid trevligt att kunna hjälpa någon.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017