FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag vill bara förtydliga en sak i detta fall. Om du inte har riktig koll på vad som är vinst i företaget så vill jag ta ett tydligt exempel:
Om du vid årets början har 30 000 kr som är dina privata pengar och sätter in dem i företaget, jag förutsätter att det var 0 kr i företaget från början. Sen köper du saker för 30 000 kr inklusive den moms du betalat. Sen säljer du varor för 50 000 inklusive moms. Då ska du först skilja ut vad som är moms, för det är lite speciellt. Av de 50 000 som du fått in från kunder så är 20% moms dvs 10 000 kr, du har m a o haft en försäljning på 40 000 kr exkl moms. Av de inköp du gjort så har du betalat 20% moms dvs 30000*20% => 6000 kr, du har gjort inköp för 24 000 kr exklusive moms och du har betalt 6000 kr i moms. Ditt täckningsbidrag (TB1) blir då 40000 - 24000 => 16 000 kr. Man kan även säga att du har en täckningsgrad på 16000/40000 d v s 40%. Du har fått in 10 000 kr i moms och du har betalt 6000 kr i moms till dina leverantörer, då ska du betala in 4000 kr i moms till skattemyndigheten. TB1 ska användas för att täcka dina fasta kostnader som hyra, telfonabbonnemang, tidningsprenumerationer, böcker (inklusive den lön du tar ut). Detta kallas resultat. Sen drar man bort skatt, finasiella kostnader(inkomst och utgiftsräntor) samt avskrivningar. Det som är kvar när alla kostnader är borträknade kallas vinst. Observera att momsen inte påverkar resultatet över huvud taget, för den räknas bara som en del i balansräkningen. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-08-31 klockan 19:12 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack Conny för ett väldigt tydligt svar!
![]() Nu förstår jag mer vad som är skattegrundande inkomst. Edit: Det som skattas är alltså tb1 efter alla mina fasta kostnader? Senast redigerad av Lancelot den 2010-09-03 klockan 20:14 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Efter alla avdragsgilla kostnader - inte bara fasta.
Siffran på allra sista raden.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Man tackar!
|