FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tänkte skicka iväg ett mejl till ca. 800 e-postadresser. Jag har skrivit en liten kodsnutt som ser till att skicka varje mejl separat:
$mejl[0] = [email protected] $mejl[1] = [email protected] $mejl[2] = [email protected] ...och så vidare till nr. 800... for (i=0;i<=800;i++) { $to = $mejl[$i]; $subject = "Hej"; $message = "Ett finfint meddelande"; $from = "[email protected]"; $headers = "From: $from"; mail($to,$subject,$message,$headers); } Det här borde väl vara ett säkert sätt att massmejla utan att bli svartlistad? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ditt webbhotell har förmodligen en gräns på hur många mail man får skicka. Det webbhotell jag använder har en gräns på 700 mail per timma, oavsett hur de skickas. Skickas fler mail än detta så tror jag man blir svartlistad.
Sen bör du inte använda PHP:s mail()-funktion för att skicka många mail i en loop. Den öppnar och stänger anslutningen till mailservern för varje mail den skickar. Det är onödigt och tar extra prestanda och tid. Använd hellre PEAR::mail, eller min favorit PHPMailer, där du kan skicka mail till många mottagare "separat" utan att koppla ner anslutningen för varje mail. Dessutom är PHPMailer otroligt enkel att använda. Man behöver inte tänka på headers osv. om man inte vill... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
jag gjorde på samma sätt som dig fast med 1100 mailadresser och det gick utmärkt, rulla på! dock högre vet jag inte hur det kommer bli...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Förmodligen kommer många mail inte att komma fram. Testa att göra ett utskick till ett Hotmail samt ett Gmail konto.
Läs sedan exempelvis http://www.wn.se/t36666-15-2.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Senast redigerad av robincox den 2010-08-18 klockan 11:38 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Enkelt exempel på att använda PHPMailer:
PHP-kod:
http://phpmailer.worxware.com/index.php?pg=tutorial |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
PHP-kod:
Senast redigerad av Jonas den 2010-08-18 klockan 11:40 Anledning: Korta ned citat |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Aha, i gamla versionen av phpmailer skickades ett mail per mottagare. Nu läggs tydligen alla adresser i to-fältet samtidigt.
Finns dock en inställning som skickar individuella mail: PHP-kod:
PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag rekomenderar att använda phplist, den sköter allt och lite till ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag rekommenderar INGEN att skicka mail direkt från en "vanlig" webbserver, det är inte smart om man vill att mottagaren ska kunna läsa mailet.
Ditt webbhotell kan ju ha några synpunkter på det också ![]() använd en extern tjänst istället. Fast om du inte vill betala något och typ skiter i om mottagaren får mailet då går det ju ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|