FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej.
Någon som har lust att förklara skillnaden mellan h1 taggar och meta taggar? Edit: Sedan tänkte jag även installera en komponent till en av mina butiker där automatiskta meta taggar kommer genereras för varje produktsida. Är det här ett bra sätt att hamna längre upp på google? Senast redigerad av Lancelot den 2010-08-14 klockan 17:46 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Läs på lite om html så märker du skillnad mellan en header = H1 = rubrik och metainformation som inte tillför något visuellt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Unika meta-taggar är bra men kommer inte som enda åtgärd göra att din sajt skuttar upp på Google. Google tar ingen (eller mycket lite) hänsyn till meta-taggar som innehåller sökord. Description-taggens enda fördel är att man kan skriva en "säljande" text som ibland visas i sökresultatet. Meta-keywords tar Google, mig veterligen, ingen som helst hänsyn till när de rankar en sida på olika sökord. Men ska man använda meta-keywords ska dessa vara unika annars kan man lika gärna strunta i dem helt.
H1, H2, och H3 o.s.v. är synliga rubriker på din sajt, till skillnad från meta-taggar som är osynliga för besökarna, om de inte tittar i källkoden såklart. Dessa rubliktaggar tar Google stor hänsyn till. Sökord som återfinns både i rubrik och brödtext anses vara mycket relevanta för sidan. Vill man ranka bra för frasen "hotell i Piteå" ska man ha följande på den sida man synas med. <meta name="keywords" content="hotell, piteå, hotell i piteå"> <meta name="description" content="Här hittar du många bra hotell i Piteå"> <title>Hotell i Piteå</title> <h1>Hotell i Piteå</h1> <p>Bla bla bla bla <em>hotell i Piteå</em> bla bla bla.</p> <p>Bla bla bla bla hotell i Piteå bla bla bla.</p> <h2>Varför bo på hotell i Piteå</h2> <p>Staden är mycket fin och det finns många bra hotell i Piteå</p> Utöver detta är länkar till den specifika sidan (inte nödvändigtvis sajtens startsida) en mycket viktig faktor. Länkarna ska innehålla den fras eller det sökord man vill synas på. I detta fall "hotell i Piteå". <a href="http://www.doman.se/hotell-i-pitea/">Hotell i Piteå</a> Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-08-15 klockan 16:48 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kort förklaring: en H1-tagg är en synlig rubrik på din sida. En meta-tagg är något osynligt för en besökares ögon. Det hjälper vissa sökmotorer - dock ej Google - att veta vilka sökord du försöker ranka på.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för svaren!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|