Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Intrång mot Gratisbio.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-11, 07:58 #1
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lumax Visa inlägg
WN kanske skulle kunna ha en "wiki"
http://wnwiki.se/wiki/Huvudsida
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 12:28 #2
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem

Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar

Dags för lite lagar om krypteringstvång känns det som, om det redan finns?
Det är onekligen väldigt oansvarigt att spara lösenord i klartext.
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 15:46 #3
Hej123 Hej123 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Hej123 Hej123 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
fyfan va ansvarslöst
Hej123 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 15:55 #4
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Bara ett inlägg till!

Samma snubbe har kört igång affnätverket Affelix.

Som tur är har jag inte skapat konto där, och kommer nog inte göra det heller.

Den hemsidan ligger förövrigt nere. Kanske låg på samma server och också hackad?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 19:39 #5
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Först vill jag ju säga att jag till 100% håller med Conny. Hur tråkigt det än är att man inte lyckas skydda sina användares lösenord och användardata så tycker jag det är skrämmande hur alla vill hänga den som är utsatt för ett brott i stället för att spika upp kräken som står bakom dessa intrång på en vägg till allmän beskådan.

Inför straff för dataintrång som motsvarar dem för stöldbrott i varierande nivåer och avsätt resurser hos polisen ooch rättsväsendet för att börja stävja alla dessa cyberbaserade brottslingar.

Kräken skall däremot drabbas av förbud att äga, inneha och arbeta med (använda) datorer - det tycker jag är rimligt (om än svårkontrollerat).

Brottsoffren skall SKYDDAS inte hånas. Alla råkar för eller senare ut för någon brottsling och med denna attityd som jag ser här skulle man väl säga i de allra flesta fall att brottsoffret får skylla sig själv...

Sedan kan jag inte låta bli att fnissa åt bilden "Jo, vi har visst tillgång tilll lösenorden", men samtidigt känner jag en så, hm, väl utvecklad avsky mot dessa som begår intrång att jag gladeligen skulle ägna mig åt att slå in spikarna vid en korsfästning av en hacker, androm till varnagel.
Oläst 2010-08-10, 21:56 #6
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Det är som att inte låsa dörren hemma eller bilen. Om det är tomt när du kommer tillbaka, skulle du bli förvånad?

Han har bedrivit Gratisbio i 4 år. Under denna tid har det varit många artiklar om sajter som haft läckta lösenord men mentaliteten är att "det händer inte mig".

Det om något borde väl göra att man tänker om?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-10, 23:26 #7
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Det är en hel del stora twitterkonton vars lösenord kommit på avvägar. Synd för alla användare på sidan som nu kan komma att bli utsatta för intrång på deras mail/twitter m.m.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 02:39 #8
Supermoderator

Supermoderator

Lumax: Det var ju ingen dålig idé, vi borde nyttja WN för att bygga på vår gemensamma kunskapsbas... :-)

Wojt: Nja, nu tycker jag inte man kan jämföra dessa saker. Huset var väl inte olåst? Detta är väl snarare att jämföra med att tjuven tog sig i huset och tog vad han ville eftersom det nte var inlåst i kassavalv inne i huset? Oavsett vilket förändrar det ju inte vem som skall straffas i detta fall. Jag lever i fantasin att jag ska kunna lämna mitt hus och min egendom utan att förvänta mig att vara brottsoffer när jag kommer tillbaka.

Erik Stenman: Nu förstod jag ej... Menar du att många har sina konton på vift på grund av Gratisbio? Vem har samma lösenord till Twitter (vem använder Twitter...? ;-)) som till ett konto på Gratisbio (ja, okej, vem har ett konto på Gratisbio :P )?
Oläst 2010-08-11, 07:11 #9
Base Base är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Base Base är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
"Han har bedrivit Gratisbio i 4 år. Under denna tid har det varit många artiklar om sajter som haft läckta lösenord men mentaliteten är att "det händer inte mig"." Om man har mentaliteten att det ej händer en själv lär man ju ändå bli förvånad. DOCK är det lite sorgligt ändå.

Jag anser som sagt inte man sak hänga devs för varje grej som händer, men kom man , som i detta fallet, lagrat sina lösen i klartext samt varit öppen för både XSS och SQL injections så borde man kunnat hållas som ansvarig. Användarna kan som sagt drabbas rätt hyggligt av sånt här utanför siten också ju.
Base är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 13:44 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Base Visa inlägg
"Han har bedrivit Gratisbio i 4 år. Under denna tid har det varit många artiklar om sajter som haft läckta lösenord men mentaliteten är att "det händer inte mig"." Om man har mentaliteten att det ej händer en själv lär man ju ändå bli förvånad. DOCK är det lite sorgligt ändå.

Jag anser som sagt inte man sak hänga devs för varje grej som händer, men kom man , som i detta fallet, lagrat sina lösen i klartext samt varit öppen för både XSS och SQL injections så borde man kunnat hållas som ansvarig. Användarna kan som sagt drabbas rätt hyggligt av sånt här utanför siten också ju.
Då tycker jag man kan vända på det och säga att den som är så puckad att han eller hon använder samma lösenord överallt skall hållas ansvarig för alla skador det orsakar... Eller?

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017