FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det har diskuterats tidigare här på forumet om skillnaden mellan Google Analytics och Webalizer. Men skillnaderna gällande unika besök per dag på mina sajter är helt sjuka:
Min "stora" sajt: - Google Analytics: 850 - Webalizer: 450 Min blogg på annan (sub)domän: - Google Analytics: 110 - Webalizer: 500 Det hade varit en sak om Webalizer alltid visat mer än Google Analytics pga att den räknar in bots medan GA missar alla som stängt av javascript. Men det är ju ingen konsekvens här, och skillnaderna procentuellt sett enorma. Någon som har en förklaring? För några år sedan visade GA lägre siffror än Webalizer för "min stora sajt", men nu är det som sagt tvärt om. Något har alltså förändrats över tiden... Vad kan det vara? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag vet inget om rotering av loggar. Vad är det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Webalizer räknar på IP-adresser (dvs sökspindlar räknas, men flera besökare från samma IP räknas bara en gång). Analytics använder bättre metoder för att identifiera sådant.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Webalizer ger en bra indikation av hur många träffar som kommer in i dina webblogar
Google analytics ger en bra indikation på hur många som laddar in googles javascript ![]() Om jag vore du skulle jag elda upp, radera, utplåna från jordens yta - webalizer. Du skulle kunna ladda hem webbloggarna också och köra dom lokalt i ett tredje-parts program |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Webalizer ingår och ligger där på kontot (hos Oderland).
Awstats visar för övrigt ungefär som GA för stora sajten, och någonstans i mitten (= 300 besökare) för bloggen... GA är alltså bäst (= minst inkorrekt), även om den (troligen) visar i underkant pga att alla inte låter Javaskriptet ladda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Awstats är mycket bättre än Webalizer för sådant här eftersom Awstats har en bättre algoritm för att identifiera unika besökare. I övrigt dras även Awstats av samma svårigheter som Webalizer efetrsom de har samma rådata att utgå från.
Jag tycker att Webalizer är bra för en del saker, till exempel se vilka filer som drar mest bandbredd och identifiera enkla trender, men om noggrannheten är viktig måste du nog titta på något annat system. Analytics har fördelen att rådatat är bättre. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|