Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad tror ni om .co

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-06, 14:19 #21
Gstar Gstar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Gstar Gstar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Ett gigantiskt problemet med en .co domän är att du inte kan marknadsföra den offline utan att tappa största delen till .com versionen.

Så gott som alla tror i dagsläget att de ser en felstavning när de ser www.hej.co
och en majoritet kommer antaligen tro det i flera år framöver, då de stora företagen inte kommer att marknadsföra sina domäner med .co utan fortsätta med .com, eftersom det är såpass etablerat.

De har antaligen främst reggat denna för att undvika typesquatting osv.
Gstar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-06, 16:35 #22
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
*.COM registreringarna är så pass många att i princip allt vettigt är upptaget vilket gör att företagare i USA har svårt att registrera nya namn för sina företag. De är vara att referera CO till företag och .CO blir då ett naturligt val.
Det driver bara upp priserna på andrahandsmarknaden för .COM. Det bereder inte väg åt nya stora TLDs.

Citat:
*Nästan 400.000 registrerade domännamn bara några dagar efter launchen.
Förmodligen spekulanter, Colombianer och internationella företag som ligger bakom de registreringarna. Med 45 miljoner invånare så utgör 400.000 registreringar ca 0,9 promille.

Citat:
* 70% av världens 500 största företag bokade sina .CO adresser
Jag skulle gissa på att 70 % av världens största företag har verksamhet i Colombia.

Citat:
* Den kanske största anledningen, Google kommer med största sannorlikhet se .Co som en gTLD snarare än en ccTLD källa
Här kan jag bara hålla med dig. Det kommer att driva upp antalet registreringar, men jag tror att mycket kommer att utgöras av sökmotorspam.

Jag tror att .CO kommer att bli stor i Colombia, men jag tror alltså inte på några internationella framgångar, utanför spambranschen. Däremot så tror jag att världens alla registrarer kan se fram emot en bra försäljning där kunderna är Colombianer, spammare och lycksökare.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-06, 16:37 #23
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gstar Visa inlägg
Ett gigantiskt problemet med en .co domän är att du inte kan marknadsföra den offline utan att tappa största delen till .com versionen.

Så gott som alla tror i dagsläget att de ser en felstavning när de ser www.hej.co
och en majoritet kommer antaligen tro det i flera år framöver, då de stora företagen inte kommer att marknadsföra sina domäner med .co utan fortsätta med .com, eftersom det är såpass etablerat.

De har antaligen främst reggat denna för att undvika typesquatting osv.
Jag är av samma åsikt. Jag tror att vi kommer att få se ganska många registreringar. Inte därför att företagen vill ha domänen, utan därför att de inte vill att någon annan ska registrera den.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-11, 09:23 #24
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
sönderhypad toppdomän i stil med mobi och de andra. mike mann's och några andras topnamn kommer säkert inbringa lite cash på andrahandsmarknaden, utöver det är det inte lönt. hade aldrig investerat i en .co själv
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-12, 12:33 #25
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Jag tror som icehole. Jag gissar att .co är upphypad som biz och mobi och kommer gå samma öde till mötes, beträffande popularitet och intresse.

Jag kan förstås ha fel, det lär vi bli varse vad det lider.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-12, 16:57 #26
sommaren sommaren är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2009
Nykomling

Till eng 31
"*.COM registreringarna är så pass många att i princip allt vettigt är upptaget vilket gör att företagare i USA har svårt att registrera nya namn för sina företag. De är vara att referera CO till företag och .CO blir då ett naturligt val"

Vad tror du om dubbla domän namn? som business.com-business.com
eller tv.com-bestbuy.com
Det är enkelt att skapa sådana själv kolla på comdouble
sommaren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-12, 19:02 #27
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sommaren Visa inlägg
Till eng 31
"*.COM registreringarna är så pass många att i princip allt vettigt är upptaget vilket gör att företagare i USA har svårt att registrera nya namn för sina företag. De är vara att referera CO till företag och .CO blir då ett naturligt val"

Vad tror du om dubbla domän namn? som business.com-business.com
eller tv.com-bestbuy.com
Det är enkelt att skapa sådana själv kolla på comdouble
Det där ingen "dubbel" domän..

det är ett domännamn som heter [com-business] under TLDn [.com] och med en subdomän som heter [business] - detta kan vem som helst skapa, hur mycket som helst under en domän.

alltså [business].[com-business].[com] eller [subdomän].[domän].[toppdomän]

Det verkar som att "comdouble" bara hittat ett sätta att vinna intresse från "de mindre insatta".

Det som förhindrar dig att göra detta under ccTLDer (som alltid är 2 tecken långa) som .se och .nu är att det tredje tecknet inte kan/får vara ett bindestreck (Detta eftersom IDN-domäner översatt alltid börjar med "xn--", vilket skapar den begränsningen under ccTLDer.

Men jag har svårt att se det mer som en "kul" adress att ha, mer än att kunna använda till något.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-12, 19:52 #28
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Men jag har svårt att se det mer som en "kul" adress att ha, mer än att kunna använda till något.
Håller med! Har svårt att se hur någon kan tänkas vilka driva en seriös hemsida på subdomän nivå. Att ha full kontroll på sin egen domän är väldigt viktigt för ett företag och att då ha sin hemsida/mail på en subdomän nivå tror jag knappast är speciellt lockande.

Senast redigerad av eng3l den 2010-09-12 klockan 19:59
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-12, 21:17 #29
Nykomling

Nykomling

Kul grej eller inte , vi får se
"alla" businessar i UK använder subdomäner t.ex business.co.uk
Ni som är experter vet väll att man aldrig äger sitt domän namn, du hyr det bara så länge du betalar årsavgiften
Jag tror att dubbla domän namn är en naturlig utveckling av domän namn precis som att vi fick rikt nummer på telefon numren när dom blev för många
sommaren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-13, 12:36 #30
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sommaren Visa inlägg
Kul grej eller inte , vi får se
"alla" businessar i UK använder subdomäner t.ex business.co.uk
Ni som är experter vet väll att man aldrig äger sitt domän namn, du hyr det bara så länge du betalar årsavgiften
Jag tror att dubbla domän namn är en naturlig utveckling av domän namn precis som att vi fick rikt nummer på telefon numren när dom blev för många
Vet inte om jag vill kalla mig expert, men en viss erfarenhet har jag nog, men jag förstår inte riktigt hur du menar här:
Ja, naturligtvis känner vi till att flera ccTLDer inte tillåter slutkundsregistreringar direkt under TLDn - men på vilket sätt skulle det vara relevant?

Åter igen är det INTE tal om några "dubbla domäner", utan en hoax eller en "fullösning"! som jag ser som självdöd redan i tanken.

Not. Jag har även för mig att WN inte uppskattar egenreklam av den typen du gör för din "dubbla tjänst"..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017