FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag fick nyss i uppgift att styra upp ett problem med en webbserver. Jag tittade på det men blev inte vidare klok på problemet, varför jag vänder mig hit för att se om någon annan kanske känner igen det.
php-koden ska bara sammanställa och presentera lite siffror, dessa siffror hittas i diverse loggfiler och för att saxa loss rätt bit ur resp. loggfil används små bashscript. En rad i php-koden ser alltså typiskt ut såhär (|awk finns där för att städa bort decimaler): Kod:
$var = trim(shell_exec("script.sh current | gawk -F. '{print $1}'")); Kod:
VAR=$(cat /var/log/file.log | grep $DATE | head -n1 | awk -F, {'print $3'}) Kod:
grep: writing output: Broken pipe Någon som känner igen problemet? Eller har någon idé om hur man ska få ordning på det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är så rörigt på servern/i loggen just nu att det blir svårt att göra några vettiga tester. Men när jag försökt återskapa problemet med färdiga strängar istället för variabler så misslyckas jag. Kunde tom skapa en textfil och köra exakt samma kod, men då få den att fungera, så jag misstänker att det är nått tjall med loggfilerna som datat hämtas ur.
Svårt som sagt att komma vidare när testerna blir otydliga pga övermatade loggar, så lösningen kan nog få vänta en stund till. Tack för svaret! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
$1 är inte en giltig variabel i PHP vad jag vet, då variabler alltid måste börja med en bokstav?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Men eftersom du har " så kommer ju php försöka skriva ut variabeln $1 i linjen, och det är ingen giltig variabel i php.
Pröva att köra med ' istället. PHP-kod:
-- Jag var bra på att repetera de som de tidigare skrivit, note to self: läs igenom de andra kommentarerna riktigt. Senast redigerad av terbon den 2010-08-16 klockan 23:59 Anledning: Fixa php-taggar istället, för highlight |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|