FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tänkte höra med er här inne på WN som är lite insatta i detta.
Våran förening tänkte börja erbjuda våra medlemmar fria domäner .com .net .nu .org och .se. Varför kostar dessa domäner så mycket? Jag har kollat på flera återförsäljare ställen och att vara återförsäljare och betala 100kr per domän tycker jag är rätt dyrt när privat kunden kan köpa det för 99kr från deras hemsida. Eftersom vi inte vill tjäna pengar på våran domän tjänst så vill vi ju pressa priserna in så mycket som det går. Några fina tips? det skulle uppskattas! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Eftersom .se domänerna kostar cirka 100 kr/år i avgift till stiftelsen för infrastruktur så är väl detta anledningen att du inte hittar billigare .se domäner. Om företagen sedan säljer dem billigare så är det ju som en produkt för att locka kunder till att även köpa andra produkter som exempelvis webhosting, eller dylikt.
Att hitta någon som skulle låta er resella domänerna medan företaget går back på dem är nog svårt att hitta. .com .net och .org border du nog kunna hitta ett aningen pressat pris på om du beställer bulk. Men några större rabatter skulle jag nog inte förvänta mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du anser alltså att 99kr är billigt men 100kr är dyrt? Tänker du på 99kr inkls moms och 100kr exkls moms eller, den där kronan verkar inte vara hela världen annars.
Registraren får betala 80kr(100kr inkl. moms) för en domän. Att göra som visa registrars att sälja en .SE för 99kr är därför en förlustaffär men garanterar privatkunder som förhoppningsvis även köper webbhotell. Däremot är samma registrars inte lika glada att gå förlust på företagskunder som bara köper domäner och tar därför 100kr istället vilket är deras egna exakta kostnad. Pressa priset är nog svårt om ni inte kan ge merförsäljning ;-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ställer mig också lite frågande.. Är det den extra kronan som får er att ev. välja bort gratis domäner till era medlemmar? 100 kr per år är inte speciellt dyrt om man jämför med andra ccTLD (landsdomäner) som kan kosta mellan 1000 och 2000 kr/år.
Vill ni komma billigare undan kan ni väl enbart erbjuda .com, .net och .eu som kostar 79 kr resp. 59 kr hos Loopia. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tycker snarare det är extremt billigt...
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Men kan man inte köpa in .se domäner billigare av företaget som säljer till loopia? eller tjänar loopia 0kr på sina .se domäner?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Skämt å sido, ja Loopia och andra registrarer tjänar inte en krona på .SE registreringarna om de tar 100:- inkl. moms. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Korrekt! Eller tom med förlust om man antar att de har kostnader för kundtjänst, administration, it-stöd mm som är direkt hänförbart till domännamnshanteringen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Loopias priser är marknadsföring, ingenting annat.
![]() |
Svara |
|
|