FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag är på väg att anställa en person och en av kandidaterna saknar svenskt personnummer då han är här ganska tillfälligt (ett par år). Han har varit på skattekontoret och bett om ett personnummer (eller samordningsnummer) och de sa att då hans visum håller på att förnyas precis nu så kommer det antagligen ta 2 månader innan han får sitt personnummer/samordningsnummer.
Kan jag anställa honom nu direkt eller måste jag vänta tills personnumret är klart? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Visum? Har personen arbetstillstånd?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag menade uppehållstillstånd. Han har tillstånd att arbeta i Sverige men utan personnummer är man ju ganska handikappad känns det som.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag tror att du kan anställa honom direkt och komplettera uppgifter senare, han har ju uppehållstillstånd så det finns namn osv och han är registrerad i Sverige så min logik säger ok ,men man kan så klart aldrig vara säker på myndigheterna,ta bara kopier på alla papper han har.Men är det värsta som kan hända?Du har ju bevisligen betalat ut lön, sociala avgifter m.m så jag kan inte se något problem?men här är några betydligt vassare hjärnor här på forumet bl.a Conny mfl som är duktiga på detta området så hoppas de kan bidra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Har personen arbetstillstånd så ska det också finnas ett samordningsnummer. Finns det inte det skulle jag dra öronen åt mig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Bor personen i Sverige, om än tillfälligt (t.ex. gästforskare), så ska "Anmälan om inflyttning till Sverige" göras och då får man ett personnummer. Förstår faktiskt inte vad SKV har med visum att göra, antingen så saknas information eller så är det något skumt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag är nog ganska övertygad om att det inte är något skumt, och jag vet att andra personer som kommit hit som studenter fått samordningsnummer på egen begäran och därefter börjat jobba.
Om själva arbetstillståndet kommer med visumet/uppehållstillståndet eller med samordningsnumret har jag ingen koll på. Det känns som att det är säkrast att ta detta med Skatteverket innan jag låter honom börja jobba. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Absolut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Sant, men det går att få arbetstillstånd även med (student)visum giltigt mindre än ett år.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|