FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej alla nattugglor (kl. är 2 just nu)
Har en fråga nu när jag ska starta en blogg till en av mina e-butiker. Jag tänkte köra en wordpress installation och har funderat på hur upplägget ska se ut... domän.se/blogg? eller blogg.domän.se? eller på något annat sätt? är det något som gör det ena upplägget bättre än det andra eller kvittar det hur jag gör? sen om jag lägger till en blogg med något av de ovan nämnda uppläggen finns det något speciellt jag borde tänka på. (jag lutar mot att köra domän.se/blogg) Tacksam för alla svar jag får Mvh Diyar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om du vill att din webbutik ska få fler sidor så är domän.se/blogg det bästa alternativet. I detta fall ses bloggen som en del av webbutiken som ligger på domän.se. Bloggen kan då ranka på många olika ord och fraser. Genom att göra en bra "intern" länkning kan du sedan styra trafiken till webbutiken.
blogg.domän.se har den fördelen att den både ses som en sajt delvis skiljd från domän.se, men ändå inte helt och hållet. Jag gillar denna lösning eftersom jag tycker det ser snyggast ut ![]() Ett annat alternativ är att registrera en helt ny domän. Om ditt företag heter Volvo så kan du registrera volvobloggen.se ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
lånar din tråd lite...
Funderar själv på det här med. Så det är alltså bäst att ha domän.se/bloggen när det kommer till fler sidor... Men hur är det bättre? Förstår inte riktigt... Om man då länkar till sin butik så ser google väll på det som en länk från ens egna hemsida? Jag kommer nog registrera en helt ny domän istället då det är bättre seo mässigt. Stämmer det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack. Jag väljer nog att ha en helt separat blogg!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad är den egentliga anledningen till att du skall ha en blogg?
För att du skall ha nytta av att länka till din huvudsida från din blogg, om bloggen ligger på separat domän eller subdomän, så skall bloggen ha egna ingående länkar. Annars finns inte särskilt mycket länkkraft att tala om. Du måste alltså jobba med att skaffa ingående länkar till bloggen, eller skriva så intressanta inlägg att dina läsare länkar till den. Om du gör det, och din blogg rankar på relevanta sökord vilket ger dig trafik, så ger det bloggen trafik. Då kvarstår att försöka få besökaren att klicka på en länk på bloggen som tar dem till din e-butik. Det bästa är naturligtvis att besökaren söker och hittar direkt till din produkt i e-butiken? Om man tänker att du kanske skriver recensioner eller information om dina produkter, så kan du faktiskt lägga in de texterna direkt på produktsidorna (om det finns möjlighet i den shop du använder). Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
I och med att bloggen länkar till webbutiken med de sökord/fraser man vill synas på så är det inte så troligt att bloggen visas före i SERP:en. Jag håller med dig om att det skulle vara bra att kunna lägga texterna (recensioner/beskrivningar) på huvudsajten istället om den möjligheten finns. Sedan tycker jag det kan vara bra att starta en extern sajt för att göra länkbyten. Då kan man "smutsa ner" den externa sajten med utlänkar till allt och alla och i utbyte få inlänkar till huvudsajten. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|