FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
fick ett mail idag;
"What would you do if given the best chance to aquire your .CO domain of choice? Seize it of course! Well, that amazing opportunity is available to YOU right NOW! Pool.com, the world's leader in first-come-first-serve domain acquisition is pleased to announce we are accepting backorders for .CO domains that will be released for Genereal Availability on July 20th, 2010. Don't let this chance of a lifetime slip by you! Placing a backorder for your .CO domain at Pool.com is easy and FREE! So there's no reason not to act before July 19th, 2010 to get your order in!" rent spontant tror jag många kommer köpa .co-domäner för felstavade .com domäner, t.ex facebook.co Senast redigerad av MRDJ den 2010-07-12 klockan 12:43 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Rubriken blev lite missvisande då .co har existerat länge som Colombias landsdomän.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Oj, självklart skulle det stå: "backorder för .co kommer snart"
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ändrade nu. Tror liksom du att det är intressant för en del som vill utnyttja felskrivningar men förmodligen också de som vill skydda egna viktiga .com-domäner.
Gällande facebook.co så står det för övrigt: Citat:
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-07-12 klockan 12:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Så tröttsamt... hela .cm och .co grejjen är bara för att tjäna pengar på felstavningar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
.CM är relativt dyra att registrera, för att det ska löna sig att regga en typo så måste det då gå att konvertera trafiken så pass mycket att det täcker registreringskostnaden. Jag kan dock hålla med dig om att denna toppdomän används i en större utsträckning för typo, det är ju bara att kika på historiken med Kevin Hams wildcard i zonen osv. Dock är det viktigt att skilja på .CO och .CM, för det första så används CO frekvent i USA som en förkortning till företag och de har satsat enormt på att marknadsföra sig som ett alternativ till .COM de senaste åren. Launchen av .CO sker också med sunrise period samt spärrar av registrering genom en lista på internationella varumärken. .CO släpps inte publikt förens om en vecka och det är nog således först om ett halvår eller så som vi kan dra slutsatser kring huruvida den kommer att överleva som ccTLD eller om den kommer att ses som en typodomän. Min teori är dock att den kommer att klara sig betydligt bättre än .CM, mycket tack vare de kompetenta människor som driver .CO Internet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Hela idéen är skapad av killen bakom agoga.com som är en stor domänhandlare. Han har snackat ihop sig med landets ansvariga och skapat en tjänst där alla oregistrerade domäner visar sponsrade länkar. Dvs han har tillgång till deras DNS och skickar vidare alla domäner som inte är reggade. Han slipper därmed själv registrera massa domäner och får tillgång till i stort sett all trafik som är felskriven... och delar intäkter med landets stat eller något liknande. Finns många artiklar om detta, det är bara att Googla. Du kan börja här: http://money.cnn.com/magazines/busin.../01/100050989/ Det är ju Kevin som står bakom .CO också. Bara att dem sköter det lite snyggare denna gång betyder inte att detta är legitimt. Tänk vad många .com ägare som inte vill registrera .co också... och då menar jag inte bara stora varumärken. Alla dessa felskrivningar tjänar dem pengar på. P.S. Såvida du inte har fakta på att Kevin Ham inte är inblandad alls dvs... annars har han väl inget där att göra, om inte att tjäna pengar på felskrivningar. Senast redigerad av Wojt den 2010-07-12 klockan 17:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Källa på det? Jag har då aldrig sett ett wildcard på .CO. Det är enbart den organisation som har fått toppdomänen tilldelad som kan bestämma vad som är legitimt och vad som inte är det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Är det någon som hört om prisläget kommer dyka inom snar framtid? Det var ju hutlösa introduktionspriser på GA-perioden, 300 euro såg jag på Enom tror jag, som var en av de få (tio stycken?) registrarer som fick vara ombud. Drar mig inte till minnes att andra nyligen frisläppta TLD:s brukar dala särskilt mycket i pris...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
"If you are the only applicant, when we successfully acquire your domain, you will win that domain and will be charged only $29 USD (this includes the first year's registration fee!)." så jag antar att det kostar ca 250 kr per år. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|