FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har funkat alldeles utmärkt för mig. På internationella sajter kan man inte heller blockera hela länder så förslaget är ju hur som helst endast relevant för svensk / nationell del.
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
En väldigt enkel manuell captcha räcker mycket längre än IP-spärrar. Speciellt är den mycket lättare att uppdatera om den tas igenom. IP-spärren har nått sitt tak så fort spammaren börjat använda lokaliserad IP genom en 100-kronors VPS i varje viktigt land (och språkanalys för en sajt görs på 2 minuters programmering mot google translate api) medans captchan enkelt kräver både språkanalys och avancerad AI utan att göra det jobbigt för slutanvändaren oavsett var i världen denna befinner sig. Som bosatt i utlandet är det också väldigt lätt att irritera sig på alla godtyckliga IP-spärrar/IP-targetting som blir vanligare och vanligare. Senaste gången var det en sajt med ursprung i Sverige som trots att jag loggade in på mitt svenska konto tvingade mig att välja mellan franska och holländska som sajt-språk för att jag sitter på en belgisk uppkoppling.
![]() |
Svara |
|
|