FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har en utländsk kund som säljer tjänster. Han vägrade från början att använda någon annan än PayPal trots mina högljudda protester.
Nu börjar han inse att jag kanske hade rätt och funderar på att skaffa någon annan som är smidigare och generellt "proffsigare". Det var ett bra tag sen jag själv hade koll på "payment gateways" (om det ens är rätt term?). Senast använde jag mig med stor behållning av ccnow.com. Frågor: 1. Vilka BRA aktörer finns det nuförtiden? 2. Kunden måste ha en tjänst där man inte är låst vid ett begränsat API, utan kan klämma in i stort sett vilka parametrar som helst (tjänsten är lite udda nämligen). Jättetack för svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Rätt term är Payment Service Providers (PSP).
1. Det finns väldigt många, men du bör nog specificera vart din kund bor - för många PSP's riktar sig nationellt. 2. Begränsat via API? Det låter spontant som att din kund är fortfarande inlåst i en liten låda, och bör tänkta om - och tänka rätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Generellt sett är väl de flesta PSP'er internationella när det gäller vem som kan betala, men nationella när det gäller den som får betalt.
Vilket land är kunden verksam i? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Sagepay och nochex skall väl vara bra.
Beror på vad man har för behov. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
CCBill, Google Checkout
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej Danne,
Vad menar du med en utländsk gateway? Om han sitter utanför Skandinavien så skulle ju t.ex. Dibs vara en utländsk gateway. ![]() I princip så kan man säga att det gäller att hitta en inlösare som är så nära hans kunder som möjligt. Om det sen är en Amerikanskt PSP eller en Svensk spelar inte så stor roll. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för svar!
Kunden finns i Asien, kundens kunder finns över hela världen. Förutom sedvanliga krav på bra priser osv så ska det vara lätt att föra över uppgifter (jösses, jag vet inte ens vad det kallas) från webshopen till betalningssidorna. Alltså: Om min kund vill att det ska stå "48 nagelfilningar och 3 hotellvistelse" på betalningssidorna så ska det gå att fixa. Kan man dessutom få betalningssidorna på olika språk vore det fantastiskt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
De flesta betalningsleverantörerna stödjer ett flertal språk i gatewayn. Ta reda på vilka länder din kund anser är hans huvudmarknader så vet du vilka språk de behöver ha stöd för.
En fråga, varför skulle du vilja föra över produktdatan från webshoppen till betalningsgatewayn? Ett betalningsföretag är i princip enbart involverad i den finansiella transaktionen (betalningen) och där brukar enbart den informationen visas. Ungefär så här: Kunden lägger 2 produkter i varukorgen Går till kassan Fyller i sina adressuppgifter, leveranstyp och väljer sitt betalsätt t.ex. Visa I nästa steg kommer han antingen via en re-direct, iFrame (re-direct som är integrerad), xml till nästa sida där han slutför betalningen Skickas tillbaka till butiken Om kunden ska sälja internationellt så är det också viktigt att de väljer en betalningsleverantör som stödjer de lokala betalningsalternativen. Att t.ex. sälja till Sydamerika utan boleto kommer aldrig bli en lyckad affär, eller som att försöka sälja i Finland utan direktbetalning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Helt klart moneybookers
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Om kunden finns i Thailand (Du var lite ospecifik) så måste du gå igenom en Thailändsk kortinlösare.. Och den större som finns där har ett API som e förskräckligt..
Varför måste man lösa det I thailand.. jo för att thailändska kreditkort e så satans opålitliga att inga andra inlösare än deras egen vill ta i dom. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|