FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vill du följa lagen, så kan du inte neka kunden reklamationen, utan att ta det till domstol. Upp till 6 månader från inköpstillfället, måste du i tingsrätten kunna bevisa att alla fel som uppträder är direkt orsakade av kunden. Efter sex månader övergår bevisbördan på kunden. Efter tre år upphör helt kundens rätt att reklamera.
I slutändan så handlar det ändå mer om kundvård och inte om lagen. Man kan lirka lite med kunden och försöka att få honom att själva inse att han har gjort fel (förutsatt att han nu har gjort fel). Men är han envis så är det bara att byta ut stereon. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det är en bilstereo. Vad menar ni med att strömmen var på? Att bilen var på? Det kan alltså vara det? Citat:
Det är ju kunden som har gjort fel eftersom att det luktade bränt då han kopplade det. Varför gjorde det inte det när vi kopplade t.ex? Menmen, vill inte vara jobbig mot kunden. Ville mest skriva av mig lite. Senast redigerad av Lancelot den 2010-07-01 klockan 19:15 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tänkte just fråga hur tusan man kopplar en stereo fel så det börjar lukta bränt. En bilstereo är kanske lite lättare att få till det på.
Jag hade övervägt att föreslå kunden en kompromiss. Skicka en ny stereo mot att han lovar låta ett proffs installera den.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Vi hade ett avtal om att produkten skulle levereras till honom och sedan skulle han betala för den. På så sätt vet han att han inte blir lurad... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Konsumentköplagen (som jag antar gäller här om nu inte kunde själv är ett företag?) säger att h*n har reklamationsrätt upp till 3 år efter köp. Om fel uppstår under de 6 första månaderna antas felet ha funnits vid leveransen om inte du (näringsidkaren, butiken) kan bevisa t.ex. handhavandefel eller att kunden själv orsakat felet på annat sätt. Efter 6 månader åligger det kunden att bevisa att felet funnits redan vid leveransen. Med andra ord: Om det är mindre ä 6 månader sen du sålde stereon och du kan bevisa att han kopplade fel, så är han ersättningsskyldig (du skrev att han var säker på att han kopplade "fel", men jag tror du menade "rätt"?). Men med "bevis" menar man inte bara vittnen eller bilder. Det kan räcka med att du t.ex. låter något opartiskt företag kolla igenom stereon, eller ber honom beskriva i text hur han gjorde, vilka anslutningar han kopplade osv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Precis. Jag kommer troligen låta ett opartiskt företag ta en titt på stereon.
Kunde har varit jätteslarvig och har fortfarande inte skickat tillbaka stereon. När jag ringde kunden och kollade om han kunde skicka stereon så var han på en "roadtrip" i flera dagar, och det var tydligt för mig att han använde sig utav stereon då; annars hade han skickat den innan han åkte iväg. Väldigt dålig stil av kunden vilket också är därför jag inte riktigt vill låta det här vara. Jag hade nämligen "hyrt en specialist" att ta en titt på den på fredagen och kunden och jag var överens om att han skulle skicka den i tisdags förra veckan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har gått till ett företag som undersökt stereon och styrkt min teori om att kunden förstörde den själv, pga. felkoppling.
Nu kommer jag skicka en faktura till kunden, och kunden kommer troligen inte vilja betala. I värsta fall får jag skicka det hela vidare till inkasso. Hade kunden varit lite trevligare och skickat iväg stereon direkt och inte efter cirka 7 dagar så hade jag nog struntat i det hela. Men tyvärr var inte fallet sådant. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Däremot handhavandefelet har du nog rätt i. Men det är en annan historia. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag är bara lite smått irriterad på kunden, så jag skriver av mig här istället för att vara otrevlig mot honom. :P Aja får väll se vad jag får göra. Edit: Jag råkade skriva att jag var irriterad på kungen och det stämmer inte! Jag var irriterad på "kunden". Älskar kungafamiljen! ![]() Senast redigerad av Lancelot den 2010-07-14 klockan 22:42 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|