Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Snälla, vårda språket.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-22, 13:28 #1
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2004
Har WN som tidsfördriv
digis avatar

Thumbs down Snälla, vårda språket.

Nu tänkte jag få gnälla av mig lite. Vill dock först informera om att jag är våldsamt trött och saknar några koppar i koffeinomloppet. Kan vara därför jag är så grinig idag.

Mitt "problem" är att jag irriterar mig något fruktansvärt på folk som startar trådar utan att ens se över texten de skriver. Stavfel, särskrivningar, avsaknad av skiljetecken, syftningsfel och felaktiga ordval känns mer eller mindre som standard på WN nu för tiden.

Även om ämnet är intressant kan jag lacka ur totalt och ge blanka fan i att svara om TS slarvar med språket.

Nu vet jag ju självklart inte hur många här på WN som dras med dyslexi eller andra läs- och skrivsvårigheter men det är verkligen inte dem jag vill hacka på här.
Jag syftar främst på de som faktiskt kan stava eller som vet hur man använder rättstavningsfuktionen som idag är inbyggd i de flesta webbläsare men helt enkelt inte orkar bry sig.

Snälla människor, skärp er! Även om vi inte diskuterar världsproblem kan man väl ändå göra sitt bästa för att vårda språket?

</rage>

/ Pelle

P.S. Antar att någon finurlig person kommer länka 200 trådar där jag själv skriver slarvigt. Väntar mig inget annat.
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-22, 13:47 #2
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
ja skratar myket ot TS!
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-22, 13:49 #3
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Reg.datum: Nov 2009
Skulle uppskatta ett opartiskt exempel då jag själv har svårt att se några slarviga trådar..
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-22, 14:09 #4
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Mycket flitig postare

håller full ständigt med jag tycker en annan sak som är jätte störande är sär skrivningar som var och var annan håller på med jag tycker det blir fruktans värt svårt att läsa när man skriver långa meningar utan punkt och komma och stor bokstav och när allt är skrivet på en enda lång rad man borde vara hårdare på detta i skolan och se till att folk verkligen fattar vad man skriver

---

För er som inte förstod något av ovanstående:
Jag håller fullständigt med.
Jag tycker en annan sak som är jättestörande är särskrivningar som var och varannan håller på med. Jag tycker det blir fruktansvärt svårt att läsa när man skriver långa meningar utan punkt, komma och stor bokstav och när allt är skrivet på en enda lång rad.
Man borde vara hårdare på detta i skolan och se till att folk verkligen fattar vad man skriver.

---

Jag är imponerad hur dåligt det är ställt med språkkunskaperna, särskilt på webben. Folk vet inte skillnad på de, dem och dom, han och honom, hon och henne osv.
Vissa inlägg i forum måste jag läsa flera gånger för att över huvud taget fatta vad det handlar om.

En annan sak är svårigheten att formulera en fråga. Många av de frågor som ställs är liknande: Hur långt är ett snöre?
Hur svårt är det att ställa frågor som går att svara på.

- "Den startar inte!!! Hjälp mej pliiiiiiiz!"
- "Vilken?"
- "Datan fattar du väl!?"
- "Har du provat att trycka på startknappen"
- "Å, tack så mycket nu funkar det!"
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-22, 14:19 #5
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Lite är det så, det går inte att förändra andra, bara sig själv.

Tips!! Öva dig på att ignorera saker som inte tillför ditt liv ett mervärde. Annars irriterar du dig och lägger energi på onödiga saker. Då blir folk som stavar fel en tidstjuv i ditt liv.

Känns rätt meningslöst att lägga energi på någon som inte ens orkar stava ordentligt.

Det finns enormt många andra forum på Internet. Pröva ett annat forum! :-)
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-22, 14:28 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Det finns enormt många andra forum på Internet. Pröva ett annat forum! :-)
Haha ja, jag tror att WN är ett av de bättre forumen vad gäller språkvård.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-22, 14:32 #7
Andesh Andesh är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
Andesh Andesh är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
Förstår dig till viss del och respekterar din rätt att gnälla lite.
Men jag svarar ändå med de bevingade orden "Människor som hänger upp sig på saker som är små är oftast inte större än så".
Ta ett djupt andetag och inse att man får ta Internet för vad det är.
Använd din begåvning till något positivt istället. Eller lär folk hur man använder rättstavning i FF (kanske finns i IE också?)

Lyka til!
Andesh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-22, 14:40 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Jag har bara sett ett forum tidigare där skribenterna haft bättre språkkontroll än WN och det är ABC-klubben som jag var med i på 80/90-talet.

Men visst jag kan väl skärpa till mig lite, och kolla stavningen innan jag postar ett meddelande, det är väl OK.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-22, 14:55 #9
digis avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
digis avatar

Har fått i mig lite mer kaffe nu!

Får väl bara ta ett djupt andetag och inse att jag faktiskt hänger på Internet, inte hemma hos Svenska Akademien

Conny: vill bara påpeka att detta absolut inte var riktat mot dig, kan inte minnas att jag irriterat mig på dina inlägg, någonsin. Kanske beror på kvalitén på inläggen som gör att jag inte ser språkfel

Så, för att avsluta min korta rage: beklagar mitt utbrott och lovar att ta det lite piano nu

/ Pelle
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-22, 15:29 #10
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Jag håller med TS och qson. På sina håll här på WN är det fruktansvärt mycket särskrivningar (även ord som är självklara att skriva ihop) och versaler i ord som inte ska ha detta. Hörs det inte på orden att de ska vara ihopskrivna, är det bara jag som tycker det är så självklart. Precis som qson så har även jag problem med att förstå inlägg som innehåller många särskrivningar. Detta beror på att man inte läser bokstav för bokstav (undantaget 1:a-klassare) utan ser ordet som helhet. Detta sabbas då det bryts upp i två ord. Försök själv med texten längst ner...

Jag kommer att tänka på några trådar direkt, men kan säkert hitta många fler. Av erfarenhet låter jag dock bli att nämna några, eftersom man lätt gör sig ovän med folk om man klagar på deras stavning. Det tas nog som ett påhopp på deras intelligens antar jag.

Jag har länge velat starta en tråd som denna, men har avstått eftersom man lätt uppfattas som en gnällspik.

Citat:
Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn’t mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-06-22 klockan 15:32
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017