FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Blir inte klok på detta. Överrallt (php.net osv) står det att man ska använda sig av \r\n och jag använder följande headers:
PHP-kod:
Jag testade att ändra \r\n till \n och då kom mitt mail fram. Så vad ska man använda?? Någon som har erfarenhet av detta? Här ett utdrag av headers och felmeddelande (vilket klagar på fel sak): Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Använder du linux?
Jag använder: Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
http://php.net/manual/en/function.mail.php
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Erik, ja Linux med Debian. Jag skickar med postfix. Ja du använder ungefär samma som jag.
Anders, där citerade du helt rätt. Såg inte det innan. Men jag kommer inte att ha möjlighet att gå igenom de mails som studsar för att skicka om de med endast \n. Ska jag fortsätta köra med \r\n ? Be folk som inte får mail att byta till gmail? Finns det någon procentsiffra av hur många som har detta problemet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det är alltid i mottagarens intresse att kunna ta emot alla mail, det du kan göra är ju att maila postmastern och säga att de kanske behöver uppdatera sin mjukvara då den inte följer webbstandard. Om alla följde de standarder som finns, så skulle webben varit jävligt mycket enklare att jobba med. EDIT Glöm vad jag sa om att maila postmastern, mailet som studsar mailtvättas av Softscan i danmark, en av världens ledande mailtvättsleverantörer. Lycka till att få igenom en ändring där ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Pågarna på WP har som vanligt koll, prova med PHPmailer istället. http://core.trac.wordpress.org/ticket/2603 EDIT Det här var ett spännande problem.. Hur ser din php.ini ut på din maskin? Leta efter raden sendmail_path Som jag fattar det så beror det på översättningen mellan php och sendmail/postfix.. På *nix ska det vara \n och på Windows \r\n som "line ending", då man inte egentligen inte vill ha en radbrytning på en header, utan bara ett avslut på raden så att säga. EDIT 2: http://bryanmills.net/archives/2007/...-php-and-spam/ Förklarar problemet med Postfix och att maila från PHP samt en lösning. Senast redigerad av abergman den 2010-06-18 klockan 19:35 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag testade själv med att maila från en maskin till en annan, båda två kör postfix och jag har inga spamskydd på dem.
Dock så fungerade både \r\n och \n bra, den tolkade headern rätt både gångerna. Testade även med ett Gmail konto och jag fick samma resultat där. Så jag kan inte återskapa ditt fel ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
1. Ta ett djupt andetag
2. Ladda ner phpmailer 3. Klart |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
PHPMailer löser biffen åt dig.
Annars använd konstanten PHP_EOL så får du rätt radbrytning. Vid en Windows installation så är PHP_EOL == "\r\n" och i *nix så är den "\n" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
I normalfallet ska faktiskt "\n" även omfatta "\r".
Jag uppfattar för övrigt texten om "Some poor quality Unix mail transfer agents replace LF by CRLF automatically (which leads to doubling CR if CRLF is used)." som att det är ett problem med AVSÄNDANDE MTA och inte mottagande.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|