FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag är involverad i ett projekt som kommer att lanseras ganska snart. Vi vill snabbt få igång försäljningen och har därför kikat på olika affiliateprogram som kan bidra till detta. Ett problem är att etablerade konkurrenter (troligtvis med bättre marginaler än oss) också har satsat på affiliateprogrammen. För att locka affiliates måste vi antagligen matcha konkurrenternas CPA, vilket skulle innebära att vi gör en liten förlust på varje sale som dessa affiliates förmedlar. Jag tänker att detta kan vara en bra strategi för oss för att öka omsättning, kunna sätta lite press på leverantörer och få återkommande kunder snabbt, men jag kanske är helt fel ute. Hur tycker ni man bör resonera i frågan? Ska jag kanske skippa affiliatemarknadsföringen helt och satsa budgeten på andra metoder? Hoppas jag var tillräckligt tydlig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det KAN vara en bra idé, men att gå med förlust är sällan bra.
Har ni en mer lättsåld produkt kan ju ert affiliate-erbjudande ge mig mer i fickan än en produkt som säljer sämre (men ger mer betalt per sale). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
En vikitig fråga är ju om produkten/tjänsten ni säljer är ngt man kommer tillbaka till ofta eller ngt man alltid köper till lägsta pris.
Kan ni vinna trogna kunder kan man ju ta en smäll på affiliatekostnaden, men är det engångsförsäljningar så verkar det mindre bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vill du snabbt höja medvetandet om ditt företag/tjänst/erbjudande så är kanske inte affiliatemarknadsföring bästa vägen att gå. Då ska man satsa på branding, att pressa ut namnet så hårt det går. Bra brandingkanaler är radio, PR och event. Den kostnaden får man ta i början.
När namnet är etablerat fungerar affiliatemarknadsföring bättre, konverteringen ökar vilket gör att ni upplevs som ett bättre erbjudande för affiliates än när ni är helt okända. Det ska en del till för att en etablerad halvstor sajt ska kasta ut ett program som fungerar och testa ett okänt. Räkna med att bearbeta de viktigare sidorna personligen när ni startar ett affiliateprogram från scratch. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|