Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Affiliatestrategier nystartat företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-17, 11:47 #1
spock spock är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 35
spock spock är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 35
Standard Affiliatestrategier nystartat företag

Hej!

Jag är involverad i ett projekt som kommer att lanseras ganska snart. Vi vill snabbt få igång försäljningen och har därför kikat på olika affiliateprogram som kan bidra till detta. Ett problem är att etablerade konkurrenter (troligtvis med bättre marginaler än oss) också har satsat på affiliateprogrammen. För att locka affiliates måste vi antagligen matcha konkurrenternas CPA, vilket skulle innebära att vi gör en liten förlust på varje sale som dessa affiliates förmedlar.

Jag tänker att detta kan vara en bra strategi för oss för att öka omsättning, kunna sätta lite press på leverantörer och få återkommande kunder snabbt, men jag kanske är helt fel ute.

Hur tycker ni man bör resonera i frågan? Ska jag kanske skippa affiliatemarknadsföringen helt och satsa budgeten på andra metoder?

Hoppas jag var tillräckligt tydlig.
spock är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-17, 12:11 #2
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Det KAN vara en bra idé, men att gå med förlust är sällan bra.
Har ni en mer lättsåld produkt kan ju ert affiliate-erbjudande ge mig mer i fickan än en produkt som säljer sämre (men ger mer betalt per sale).
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-17, 13:49 #3
shampoodle shampoodle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 85
shampoodle shampoodle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 85
En vikitig fråga är ju om produkten/tjänsten ni säljer är ngt man kommer tillbaka till ofta eller ngt man alltid köper till lägsta pris.
Kan ni vinna trogna kunder kan man ju ta en smäll på affiliatekostnaden, men är det engångsförsäljningar så verkar det mindre bra.
shampoodle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-17, 14:51 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Vill du snabbt höja medvetandet om ditt företag/tjänst/erbjudande så är kanske inte affiliatemarknadsföring bästa vägen att gå. Då ska man satsa på branding, att pressa ut namnet så hårt det går. Bra brandingkanaler är radio, PR och event. Den kostnaden får man ta i början.
När namnet är etablerat fungerar affiliatemarknadsföring bättre, konverteringen ökar vilket gör att ni upplevs som ett bättre erbjudande för affiliates än när ni är helt okända.

Det ska en del till för att en etablerad halvstor sajt ska kasta ut ett program som fungerar och testa ett okänt. Räkna med att bearbeta de viktigare sidorna personligen när ni startar ett affiliateprogram från scratch.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017