Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mina varor skickas till Arlanda

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-14, 13:16 #1
Thomsson Thomsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Thomsson Thomsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard Mina varor skickas till Arlanda

Hej!

Jag är ny inom import från utlandet och har lite frågor.
En vara jag kommer importera kommer att skickas till Arlanda. Där antar jag att den kommer gå igenom tullen osv. Är det bara att åka dit och hämta sina varor sen? Vart ska man vända sig och hur pass säkert är det?

Det är ingen risk att varorna skulle fastna i tullen, då de inte är någon märkvärdig vara direkt.

Någon som har erfarenhet av detta?
Thomsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-14, 13:22 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Kommer varorna med UPS eller DHL så levererar de till dörren när alla papper är klara.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-14, 14:34 #3
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Annars ringer dom när dom har fått försändelsen och frågar om/när du vill hämta den eller om dom (i vissa fall mot avgift) ska köra ut försändelsen till dig.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-14, 19:09 #4
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Planerar ni att importera mycket så kan ni ansöka om kredittillstånd hos tullverket. Då kan ni själv tulla era varor, i annat fall kommer posten/dhl/ups tulla dem till er mot en avgift.

De tullar mest större paket, då de kommer be er skicka in kvitto ifall exportören inte har det på paketet. De vill ha faktura underlag så de kan räkna ut momsen.

Importerar ni som företagare så är ni skyldig till att ringa in och tulla/momsa allting som ni importerar. Även varor som inte har tullats! D.v.s. ni inte har betalat någon tull/moms för.

Får ni varorna med t.ex. en utländsk vanlig post firma (som posten i sverige) så kommer det till närmsta post kontor. Är det däremot DHL eller UPS som också finns här i Sverige så kommer varorna som sagt till er dörr.

DHL: Ni betalar tull vid dörren. Använd tracking för att se när paketet anländer. Se till att ringa de i förväg och kolla hur mycket tullen ligger på, för de tar endast kontanter ( jävla grott företag ). De har ingen växel heller så kostar tullen och moms 371,50 så måste ni ha exakt den summan, eller ge dem mer. Skitsjukt... När ska de vakna?

UPS: De ringer i förväg och frågar om ni vill betala med kort över telefon. Snabbt och smärtfritt, och ni får självklart faktura underlag i posten. Även i mejlen om ni så önskar. Snabb leverans med, rekommenderas starkt!

FEDEX: Fedex skickar fakturor 2-4 veckor efter leverans till er dörr. Om tullen och momsen däremot ligger på över 500 eller 1000 (kommer inte ihåg vilket utav dem ) så kommer de däremot behålla era varor tills ni har betalat in pengarna till de. Lite som utpressning. :P

Fedex och DHL har lika snabb leverans. UPS = snabbare.

Senast redigerad av Lancelot den 2010-06-14 klockan 19:17
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-15, 05:51 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag tycker DHL har fungerat mycket bättre än UPS även om det var avsändaren som ställde till en del för UPS så har UPS krånglat en del själva.

UPS har dock fakturerat moms och en massa straffavgifter. Har inte beställt tjänsten och tvistar om fakturan för stunden.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-15, 06:53 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Jag köper allt jag kan inom EU. Att köpa t.ex. minnen eller mindre reservdelar utanför EU blir för dyrt pga. avgifterna för tull- och momshantering. Posten tar 200:- i avgift om jag minns rätt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-16, 14:35 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Jag köper allt jag kan inom EU. Att köpa t.ex. minnen eller mindre reservdelar utanför EU blir för dyrt pga. avgifterna för tull- och momshantering. Posten tar 200:- i avgift om jag minns rätt.
Det beror på hur mycket det ligger på men Posten tar vanligtvis 62 kr (moms inräknat).

DHL, UPS, FEDEX tar cirka 100+
Oläst 2010-06-16, 15:45 #8
Westmans avatar

Westmans avatar

62 inkl moms? Jag hade fel ang 200:- men jag har letat på den senaste fakturan (Specifikation EMS-försändelse från utlandet):
---
Speditionsavgift, typ 3: 80:-
Moms på Postens avgifter: 20:-
---
= 100:- inkl. moms
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-17, 00:26 #9
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Jag kan ju förtydliga lite om hur det fungerar.

Skyldigheten att anmäla varor till förtullning har ingenting med tullkredit att göra. Alla som importerar varor har skyldighet att se till att de blir korrekt deklarerade. Även om Posten eller UPS utför arbetet så är det alltid mottagaren som är ansvarig för att det är korrekt.

Frakter med DHL, UPS, TNT och FedEx inkluderar standardförtullning i mottagarlandet. Dock tillkommer i allmänhet en s.k utläggsprovision som är en ränta för att de lägger ut momsen och tullen så länge. Det är denna som ligger runt 100-150:- + moms.

Har man tullkredit så debiteras moms och tull istället via denna och man får en faktura av Tullverket. I så fall tas inga extra avgifter ut av fraktbolagen.
Ibland kan man dock få meddela fraktbolaget att man har tullkredit, så att de lägger in det i sitt register - även om meningen är att de skall hämta de uppgifterna automatiskt.

Vid mer omfattande förtullning, t.ex mer än tre olika varuslag, så kan extra förtullningsavgifter förekomma.

Postförsändelser inkluderar normalt inte standardförtullning, utan Posten i mottagarlandet gör en förtullning och tar ut en avgift för detta.

Betalning i förskott förekommer egentligen bara om man inte anses kreditvärdig - vilket man inte anses om man är nystartad. Har man hunnit bli lite mer etablerad så får man normalt en faktura på eventuella avgifter efter leverans.
GregerA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-22, 12:14 #10
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
62 inkl moms? Jag hade fel ang 200:- men jag har letat på den senaste fakturan (Specifikation EMS-försändelse från utlandet):
---
Speditionsavgift, typ 3: 80:-
Moms på Postens avgifter: 20:-
---
= 100:- inkl. moms
Precis. Det beror på att värdet överstiger standardvärdet.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017