FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har aldrig använt systemkamera eftersom foto inte varit något större intresse men nu känner jag mig lite tvungen att skaffa en. Kan någon rekommendera en bra, enklare digital systemkamera som passar en nybörjare? Har frågat mig runt en del men blir inte direkt klokare av det
![]() Funderar på en Nikon D3000, kan det vara ett bra val?
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Nikon gör trevliga kameror, äger själv en (D90). Det blir säkert bra, men objektiven är viktiga. De som brukar följa med i paketen är rätt tråkiga objektiv, men de fungerar ju. Du bör om det är möjligt åkta till en affär och känna så att kameran känns bra i handen osv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Eller en Canon 450D som är också en bra instegskamera. Canon och Nikon är mer eller mindre väldigt lika på många punkter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är många som tycker om tex Olympus E-P1 Pen systemkamera. Det är en systemkamera men samtidigt liten o behändig. Själv har jag en Nikon D70 som har hängt med några år men som jag fortfarande är väldigt nöjd med. Förmodligen skulle det bli en D90 om jag skulle köpa något nytt i dag men jag tror att D3000 också är ett bra val, något vassare är väl D7000 . Roligast vore väl en Nikon D3s...
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag skulle bestämma mig för om jag ville ha bildstabilisering och/eller kunna filma och ta den billigaste kameran (som uppfyller dina krav) från något av de stora märkena.
Vill du ha en kamera som har basfunktionen "ta bra kort" skulle jag köpa en Canon 1000D med ett 18-55 och komplettera med något budgettele och 50mm 1.8mm. Då har du för knappt 8000kr (inkl. moms) täckt in allt mellan vidvinkel och tele till ett lågt pris och när du vill ha superb optisk kvalitet slänger du på det fasta 50mm'arn. Problemet kan vara att du inte kan skylla på kameran när bilderna blir dåliga, det är bara du som är kass då. :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nikon D60 har många funktioner som hjälper/lär nybörjaren att bli en bättre fotograf. Läs på om den är mitt tips.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag är nöjd med Canon 450D, tar riktigt bra bilder.
Ännu roligare med ett macro-objektiv ![]() Senast redigerad av Jawn den 2010-06-11 klockan 09:41 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tackar så mycket för alla tips. Det blev en Canon till slut efter mycket velande
![]()
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vilken Canon...?
![]() |
![]() |
#10 | ||