FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
På senaste tiden har jag sett under "kontakta oss" att många sajter har följande upplägg:
namn (snabel-a) sajt (punkt) se istället för att skriva adressen på följande sätt: [email protected] Varför? Har det någonting med SEO att göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Man vill undvika att "spambotsen" samlar in epostadressen
Om det funkar finns det väl delade meningar om |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej, inte SEO utan SPAM.
Det finns mängder av spam-bots som kravlar runt på webben och letar e-postadresser. Om den hittar en e-postadress i formatet [email protected] sparar den det för senare utskick av spam. Om man skriver e-postadressen på ett annat sätt så förstår förhoppningsvis inte alla spam-bots att det är just en e-postadress. Finns många sätt att "skydda" sig. En del använder Javascript så att själva e-postadressen inte står i HTML-koden utan genereras av javascript vid körning så besökaren ser e-postadressen som vanligt. Några skriver om e-postadresser till formatet namn (snabel) sajt (pkt) se eller liknande. Facebook visar e-postadresserna som bilder (utan alt-text). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
På senaste tiden? Det där har väl använts i typ tio år... Tveksamt om det funkar särskilt bra idag dock.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
hehe det har det säkerligen gjort. Bara jag som inte sett det än. :P
Funderar på om jag ska ha min email adress på det sättet eller bara strunta i det och få massa kärleksbrev av spambots. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag skriver typ stefan<span id="at">(snabel-a)</span>crswebb.se och sen använder jag javascript för att ersätta innehållet i min span med ett snabel-a.
På så vis ser användaren en riktig mailadress, men bottarna gör det oftast inte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Själv använder jag alltid kontaktformulär men tänkte på att tipsa om PHP hide_email() som jag bokmärkte för ett tag sedan: http://www.maurits.vdschee.nl/php_hide_email/
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du bör kombinera kontaktformulär med att skriva ut adressen.
När man fyller i ett formulär missar man historiken i sin utkorg, vilket jag kan tycka är störande. Å andra sidan är det extremt enkelt att fylla i ett formulär, vilket kan ses som en fördel. Eftersom dina besökare tycker olika bör du erbjuda båda alternativen |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|