FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Är en .nu-domän ett extremt dåligt val för en hemsida på engelska som riktar sig mot en internationell publik om man ser ur ett rent SEO-perspektiv? Hur bra (eller dåligt?) rankar .nu i jämförelse med .com, .org och .net?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är osäker på detta eftersom att jag inte själv gjort något försök med engelsk sajt på en .nu-domän. Men jag tar mig friheten att spekulera lite.
Jag kollade i Webmaster Tools under settings där man på com/net/org kan välja "Geographic target" för sin sajt/domän. Detta eftersom dessa domäner inte är automatiskt knutna till ett specifikt område eller språk. Även med .nu kunde man välja vilket geografisk målgrupp man har med sin domän, och det tolkar jag som att det är en relativt bra tld för en engelsk sajt. Mycket bättre än .se som är låst till Sverige i WT oavsett vad man vill. Detta går dock att avhjälpa lite genom att använda meta-language (en) på sidorna. Jag tror du kan få en .nu att ranka bra på Google.com. Möjligtvis krävs det lite mer arbete än med com/net/org. Sätt geographic target på domänen i Webmaster Tools samt använd meta-language. Sen är det nog bara att optimera som vanligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag ser det inte som ett extremt dåligt val. Det bör gå att få en .nu att ranka högt utan mer arbete än en .com-domän. Riktigt så lågt tror jag inte Google skulle sjunka. Jag menar, det handlar ju trots allt om innehåll.
Påminner för övrigt lite om diskussionerna kring .info-domäner och ifall de rankar sämre än 'vanliga TLD's'. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|