FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bakgrund
Har de senaste dagar tittat lite av intresse på svenska företag som bl.a. säljer mjukvara av olika typer, ex bokföring, server, olika sorters php-script mm.. Det som startade detta var att jag laddade ner bokföringsdemot från BL Administration för att leka lite och se hur importen kommer fungera av mina filer från Unibas. Revisionskonsulten hade någon problem, så jag ville utföra en egenkontroll på detta. När jag hade tillfället testade jag BL Administration och jämförde det med Unibas, som är ett mycket billigare program. Jag kom fram till ett par saker: - Unibas-filerna var bra. Nog Bara något problem som konsulten hade problem med och inget annat. - BL Administration är snyggare, men i slutändan gör klarar båda programmen av uppgiften och ingen tillför mycket mer än vad som behövs vid normal bokföring, som jag gör på 20-30 minuter per månad. Ett exempel med ett svenskt företag Några veckor efter kom det ett litet "spam", reklammail, med ett erbjudande som BLinfo brukar ha på sin sida. Har sett erbjudandet innan, speciellt innan man anskaffade Unibas. Eftersom man kanske skulle kunna tänka sig migrera från Unibas slog jag en signal till säljaren i fråga, avsändaren av mailet. Trevlig tjej, kvinna. Låt åt kalla henne A. Jag har tidigare varit ganska nöjd med Unibas som program, samt deras prisnivå, men hantering av uppdateringar är lite tveksam med uppdateringskoder. Tyvärr verkar inte supporten så himla glad att man ringer och det känns ibland att man inte är välkommen, men det beror på vem som svarar. Själv har jag endast ringt kanske 2ggr per år i något ärende, oftast i samband med dessa uppdateringskoder. Ett byte av bokföringsprogram skulle därmed inte vara på grund av programmets funktioner eller utseende, utan just att kanske supporten. Ett byte skulle i så fall också förmodligen innebära högre kostnader, så att motiveringen att byta måste vara bra ... A, den kvinnliga försäljaren, körde på direkt med försäljningsargument som för min del som använt bokföring en tid inte var så intressanta. Det mest relevanta för mig i det fallet var priset, då jag redan hade tittat på demot, som laddades ner. Det som var intressant är hur stor rabatt kan man få om man går från ett program till ett annat. Man nämnde till slut en procentsats på 10-20% som rabatt och jag tackade för mig. Alldeles för lite för att jag skall tänka mig byta. I så fall skall man erbjuda 40%-50%-60%, när man sedan binder sig att betala årliga supportavtal i förmodligen många år framöver. I detta fallet skulle en avsevärd högre rabatt fått mig nog att slå till, bara för att efter många år testa något nytt och se efter om supporten är bättre. Om jag inte var intresserad skulle jag ju aldrig ringt. Frågan är om företaget i fråga verkligen inte ger högre rabatter för att få sedan återkommande kunder från år till år, eller är det försäljaren som inte har den där fingerkänslan av att man här har en kund på kroken, som ringer efter att ha testat programmet, ... det är bara att få till affären!? Själv kommer jag fortsätta med nuvarande leverantören och har inte ont av att jag inte skall byta program - det var ju inte avsikten direkt. Dock vid samtalet hade jag nog slagit till om A hade varit lite mer generös och driven säljare. Tankeställare Har efter samtalet tänkt på detta med rabatter, försäljare, marknadsföring ... är vi som sysslar med webben bortskämda eller är det svenska modellen annorlunda? Har själv arbetat med försäljning, mestadels i Asien och allt handlar om marknadsandelar, rabatter, att ta över kunder från konkurrenter ... Kom ihåg att jag här endast pratar om produkter som just kräver mer eller mindre supportavtal och uppdateringar, där årliga avgifter är vanliga för att hålla allting uppdaterat. Det är oftast att binda kunden vid detta som är det viktigaste! Erfarenheter, oftast från utlandet och inom webben Många här har i dagens läge köpt licenser för olika php/asp-skript, olika sorters program för hantering av servrar mm. Själv har jag kört med många olika program, DirectAdmin, HELM, HC, DotNetPanel och många andra mjukvaror, som t.ex. supportmjukvaror. I nästan alla fall har övergången och migreringen inneburit att man fått höga rabatter (40-60%), då företagen gärna lockar över en, oftast efter någon nysläpp eller liknande. Oftast kallar man detta "refugee discount" och är ganska vanligt. De flesta ger 10-20%, men vid kontakt eller kampanjer så ligger dessa rabatter mycket högre. Man ser detta i olika branscher på nätet, oftast på amerikanska sidor. Väldigt oftast just för mjukvaror som innebär att man sedan har serviceavtal (uppdateringar) och företagen inser att värdet finns i återkommande avgifter och inte kanske i det initiala startpriset. -- Om man bortser nu från mitt svenska exempel utan tittar lite allmänt på svenska marknaden överlag. Många har kanske märkt vid köpet av en TV idag att butiker som MediaMarkt och Elgiganten kan och erbjuder rabatter på plats för att kunna matcha priser från sina konkurrenter. Telefonbolagen, bredbandbolag "slåss" om marknadsandelar och kunder, oftast med roliga erbjudanden. Vad händer då med resten av marknaden? Vågar man därmed påstå att vi i Sverige hanterar konkurrenter annorlunda och verkligen gör sig inte besvär att ta över kunder som har konkurrerande produkter idag? Inom webbhotell kör man oftast stenhårt med erbjudanden i alla fall, men man är oftast försiktig och nämner inte konkurrenter ... men man är på god väg att slåss om kunderna. Kanske är man mer påverkade av företagen utomlands. Inom olika CMS-lösningar ser man knappast någon konkurransställning och erbjudanden i Sverige. Eller är man lat och inte orkar ta upp kampen om kunder? Bryr man sig kanske inte? Är det kanske företagskulturen som är annorlunda och man tycker det är fullt och pruta, ge rabatter mm. ... ja, vara en bra försäljare och glad köpare? Mina erfarenhet är från utlandet och ibland blir jag nästan förvånad hur vissa företag sköter detta ganska annorlunda i Sverige. Vad tycker ni? Kommer vi med tiden i Sverige se mer av samma försäljningteknik som i utlandet? -- Senast redigerad av Helix den 2010-05-29 klockan 03:00 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|