FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag använder i dag ASP och Scripting.FileSystemObject för att skriva och läsa textfiler på servern.
Det jag undrar är om det är möjligt att med någon teknik skriva direkt till en fil på användarens/besökarens dator när de besöker sajten? (Har ett tredjepartsprogram på en specifik användares dator som vill läsa från en textfil och det skulle spara mig en massa problem om jag kunde skriva från servern till användarens dator istället för till en fil på servern) Har en svag misstanke om att det kanske inte är så lätt med tanke på säkerheten men den som inte frågar får inget veta ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Eh... Jag kan ge dig ett kort svar: nej
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jodå, det finns en möjlighet. Programmera ihop en ActiveX-komponent som skriver filen till disk. Ändra säkerhetsinställningarna i webbläsaren så att ActiveX-komponenten tillåts köras. Fast dessvärre kräver det nog IE6, tror att det säkerhetsmässigt inte funkar i nån nyare version.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Med en Java-applet är det möjligt i de webbläsare som har stöd för applets. Säkerhetsinställnigarna kräver dock att användaren själv får välja filen genom en dialogruta.
Se till exempel: http://java.sun.com/docs/books/tutor...lechooser.html Något BRA sätt att göra det på finns inte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Hört talas om kakor? Är det mycket data som ska skrivas får du ha filen på servern och spara en referens till den i en kaka på klienten.
/ vic |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Som nämnts tidigare.
Det lättaste är att du skriver filen till servern och därefter att användaren själv klickar på te.x en länk för att hämta dena till lokal dator. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar för svaren!
|
||