FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag vet inte vad jag ska göra av alla kablar i hemmet. Min lösning att limma fast dem i taket och att försöka dölja dem med en latexfog fungerar inget vidare. Nu talar jag alltså inte om den obligatoriska ormhögen under skrivbordet, utan om kablar som måste dras kors och tvärs genom lägenheten (mellan dator-tv-ljudsystem-eluttag-bredbandsjack, osv).
Finns det någon webbsida med bra tips och fakta om kabeldragning i hemmet? Jag känner på mig att det finns hundratals smarta lösningar. Mitt största delemman just nu är hur jag ska kunna dra en bredbandskabel (RJ45) från hallen till vardagsrummet, utan att borra ett stort hål i en 20 cm tjock betongvägg. Edit: Jag skriver det redan nu, så att folk slipper besväret av att inte svara på min fråga. Trådlöst är INTE en lösning på mitt kabelproblem, så länge som ingen har uppfunnit trådlös el, dvs. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Kabellister. Kabelklämmor. Det finns många lösningar. Trådlöst? ;-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=MgBYQh4zC2Y ![]() Kabellist i samma färg som betongen skulle jag ha kört på, en sån lågprofil list som knappt är större än ledningen gärna som matchar golvlisten med. sen så skulle jag ha tagit upp trösklarna mellan rummen och dragit kabeln under/genom på något vis. Problemet med kabellist är när man måste dela/kapa den det blir oftast mindre snyggt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du drar kabeln i taket behöver du inte bekymra dig om trösklar. Jag har dragit en nätverkskabel genom hela lägenheten inklusive genom en tjock betongvägg. Det är "bara" att borra ett hål. (Tror det där hålet gick på åtminstone 1 000 kr om inte det dubbla. Köpte borrhammare och en dyr lång betongborr).
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
För att borra hål i hårda väggar är en slagborrmaskin att föredra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
om det ska göras på ett snyggt sätt så ska det nog vara med detta: http://prylzonen.se/2010/05/06/buntb...ak-av-naturen/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Hyr en borrhammare med borr. Då får du bra grejer och det går snabbt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag använder golvlister av plast som har kabelkanal. Lätt att haka på/av och det är lätt att flytta/göra hål. De finns hos de flesta byggvaruhus.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|