Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SERP, blir inte klok

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-12, 01:46 #11
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar G Visa inlägg
Personligen tror jag inte att duplicate content internt är ett jättestort problem, för att citera SuperAnton "så dum är inte ens Google att man straffas för duplicate content internt (som exempel)".

Du skriver "bra inlänkar från kataloger", om du frågar mig så finns det bara "ok länkar från kataloger". Bra länkar är något helt annat. Tror det är där ditt problem ligger
Kan inte annat än att hålla med. Internt duplicate content finns överallt. Mest vanligt är det väl på standardinstallationen av Wordpress. Där finns samma innehåll på inläggssidan, arkivsidorna, kategorisidorna samt under en begränsad tid på förstasidan. Google verkar vilja komma till rätta med detta genom att göra rel="canonical" till någon form av standard, om det inte redan är det (dåligt påläst om just canonical).

Jag är (nästan) beredd att hävda att alla länkar från länkkataloger är skitlänkar. De är sällan så relevanta som de bör vara, de (o)samsas med många andra länkar, både på den enskilda sidan men även på sajten som helhet. Dessutom misstänker jag att Google känner till många av länkkatalogerna och automatiskt sänker kraften i dessa länkar.

Jag gör mycket hellre större byten med en och samma person. Någon som precis som jag sitter på ett gäng sajter. Då kan man få till många länkbyten på samma gång.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-12, 09:44 #12
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Medlem

Okej, jag har antagligen fel om både länkar och duplicate content men faktum är att jag mestadels är kvar längst ner på sidan 1 på mitt sökord stödstrumpor utan att förstå varför.
Mina skäl till varför jag borde vara etta är:
Jag har störst utbud av stödstrumpor av alla sajter i Sverige.
Jag har relevanta sidor och relevanta sökord på nästan alla sidor. Den information jag har ska ju leda till köp på min sida så det är ingen liten satellitsida.
Sidan har funnits sedan slutet på 2007 (tror jag det var) så vi borde ändå vara seriösa enligt google.
Sidan är gjord för besökaren, inte för google.

Men angående pagerank, jag kollade nu på http://www.kollapagerank.se/
www.butik21.com har pagerank 4
www.butik21.com/se har pagerank -1

Vad innebär det? Någon som vet? Någon som har synpunkter?
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-12, 10:01 #13
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
Flitig postare

Hej,
Kan det vara keywords i inlänkar som ställer till det tro?
Har bara läst om detta men skröna eller ej att Vita Huset hamnade etta på google.com när man sökte på "failure" eftersom så många bloggare ankartextat failure till deras sajt?

Är ankartexten i inlänkar så hårt viktad tro?
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-12, 12:21 #14
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Mycket flitig postare

Richie72, förstå mig rätt, men hur många skäl du än har till att din sida ska ranka 1:a så är det uppenbarligen du och inte Google som "gör fel" bedömning

Har inte riktigt tid att göra en djupanalys av din sida, men jag kollade i serpen och där ligger som sagt butik21.com, när man klickar på den blir man dock redirectad till butik21.com/se.

Jag kollade hur dina redirects ser ut och det är inte vackert. Jag är inte helt säker på hur jag tolkar resultatet, men det ser ut som att du laddar in textalk.se (din shop?) via en frame som sedan redirectas i flera steg varav enbart den sista är en sökmotorvänlig redirect.

Där tror jag du har någon ting att börja på.

http://301redirect.se/resultat/butik21.com

Olsserik, ja, ankartexten och sidans relevans spelar oerhört stor roll när det kommer till länkar. De är de två faktorer jag värderar högst.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-12, 12:39 #15
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar G Visa inlägg
Richie72, förstå mig rätt, men hur många skäl du än har till att din sida ska ranka 1:a så är det uppenbarligen du och inte Google som "gör fel" bedömning
Hej Oskar
Självklart är det Google som har rätt. Intressant som du visade med länken. Blir inte riktigt samma resultat med www.butik21.com som med butik21.com men din poäng är extremt tydlig.

Jag tror tyvärr att det är textalk som gör att det ställer till det. Funderar på att byta men vet inte till vad. Kan inte programmera själv och e-butik verkar inte heller bättre på något sätt.

Jag har mailat till textalk men det verkar inte som de bryr sig speciellt om just detta problem.

/Richard
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-12, 12:52 #16
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Intressant, det hade jag missat. www.butik21.com kör en 301 redirect vilket är bra. Dock så såg jag nu att om man går till butik21.com så kommer man till en sida som laddar in allt via en frame. Det ser väldigt lustigt ut.

Finns det någon anledning att butiken ligger på /se och inte direkt i roten?

Jag skulle slå ett slag för Prestashop (gratis e-handelslösning), dock så bör du kanske prata med en mindre/billig webbyrå som hjälper dig med flytt, konfigurering och implementering av befintlig design. Om du har budget för det vill säga.

Svårt att säga säkert om det är det det beror på, men i mina ögon ser det ganska grötigt ut.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-12, 14:18 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av olsserik Visa inlägg
Hej,
Jag fokuserar för närvarande på ett sökord för en av mina sajter.
Min sajt har efter lite SEO dykt upp på första sidan på Google.

Naturligtvis kollar jag konkurrenterna och har god koll på 1:an.
Nr 2 är dock en ren skitskida, pagerank 0, inga inlänkar hos google och riktigt få indexerade sidor. Sajten är ett skämt seo-mässigt.

Vad är det som gör att just denna sida ligger 2:a i serp och vad mer kan jag kolla upp ang detta?

Störande? Ja!
Det kan väl knppast vara dålig SEO-mässigt om den ligger 2:a...? det är väl snarare så att de SEO-reglerna är uselt definierade.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-12, 16:52 #18
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Citat:
Hej,
Jag fokuserar för närvarande på ett sökord för en av mina sajter.
Min sajt har efter lite SEO dykt upp på första sidan på Google.

Naturligtvis kollar jag konkurrenterna och har god koll på 1:an.
Nr 2 är dock en ren skitskida, pagerank 0, inga inlänkar hos google och riktigt få indexerade sidor. Sajten är ett skämt seo-mässigt.

Vad är det som gör att just denna sida ligger 2:a i serp och vad mer kan jag kolla upp ang detta?

Störande? Ja!
Det kan väl knppast vara dålig SEO-mässigt om den ligger 2:a...? det är väl snarare så att de SEO-reglerna är uselt definierade.
Det han menar är antagligen att sajten i fråga har en dålig onpage-optimering. Det är det enklaste att kolla upp genom att ta en titt på källkoden. Hittar man inga H, P, EM, STRONG och liknande taggar, utan istället en massa <font> och <br>, så kan man nog dra slutsatsen att de inte gjort någon ansträngning att optimera den.

Därmed inte sagt att sajten omöjligt kan ranka bra. Olsserik skriver att sajten har 0 inlänkar hos Google. Jag ser det som en omöjlighet för en sida att ranka så bra utan en enda inlänk, hur bra onpage-optimerad den än är.

Google visar inte alla länkar till en sajt när man t.ex. söker på "link:http://www.sajt.se". Testa att kolla i Yahoo Site Explorer också om det kommer upp några inlänkar.

Det finns en anledning till att Google väljer att placera denna sajt som nr. 2, det gäller bara att hitta den.
Oläst 2010-05-12, 19:02 #19
Flitig postare

Flitig postare

Hej,
Jag kanske uttryckte mig lite hårt, ursäkta isåfall.
Min sajt har 416 inlänkar från andra sidor på Yahoo, konkurrenten som ligger två i serpen har 23.

Min sajt har 40 länkar på Google och konkurrenten har 0.

Men antagligen är någon klassad som riktigt hög hos konkurrenten samt en klockren ankartext.

Men man får se det positivt, konkurrensen torde inte vara hård, bara att jobba vidare mot toppen!
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-12, 19:26 #20
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Hej,
Jag kanske uttryckte mig lite hårt, ursäkta isåfall.
Min sajt har 416 inlänkar från andra sidor på Yahoo, konkurrenten som ligger två i serpen har 23.

Min sajt har 40 länkar på Google och konkurrenten har 0.

Men antagligen är någon klassad som riktigt hög hos konkurrenten samt en klockren ankartext.

Men man får se det positivt, konkurrensen torde inte vara hård, bara att jobba vidare mot toppen!
Ok, har du undersökt värdet på länkarna konkurrenten har? Har den sajten 23 starka länkar kan det gå åt många fler länkar av sämre kvalitet för att komma upp i samma nivå.

Kolla även upp värdet på dina länkar, samt om alla länkarna kommer från olika domäner. 400 länkar är inte svårt att få om man räknar sitewide-länkar. Men de har långt ifrån samma väde som 400 länkar från olika domäner.

Att konkurrenten har så få länkar på Google kan tyda på att sajten inte har så många länkar totalt. Därför väljer Google att inte visa några alls. Detta styrks av att Yahoo säger att de har 23 länkar.

Det räcker nog att konkurrenten har 1-2 länkar från sajter med riktigt hög trust för att de ska slå värdet på dina.

Om så är fallet kan det vara extra viktigt att du försöker få en länk från en sajt med hög trust. Hög PR kan vara en indikation på hög trust. Jobba även med länktexter i de kommande länkbytena. Se till att du har det exakta sökordet eller den exakta sökfrasen i säg de tio nästkommande inlänkarna.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017