FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
På min sida finns ett vanligt kontaktformulär man fyller i och sedan så skickas det som ett mail till mig. Koden i filen send.php: 1.<?php 2. 3.if(isset($_POST['submit'])) { 4.$to = "[email protected]"; 5.$subject = $_POST['fname']; 6.$fname = $_POST['fname']; 7.$email = $_POST['email']; 8.$personal = $_POST['personal']; 9.$phone = $_POST['phone']; 10.$company = $_POST['company']; 11.$type = $_POST['type']; 12.$message = $_POST['message']; 13. 14.$body = "Från: $fname\n E-postadress: $email\n Personnummer: $personal\n Telefonnummer: $phone\n Försäkringsbolag: $company\n Typ av försäkring: $type\n Beskrivning:\n $message"; 15. 16. 17.header ('Location: ../tack'); 18.mail($to, $subject, $body); 19.} else { 20.header ('Location: ../error'); 21.} 22.?> ___________________________________ När jag får mailen så blir ÅÄÖ symboler istället och det går inte att läsa. Vad ska jag lägga till så att ÅÄÖ visas korrekt? Notera att allt fungerar fint, förutom att ÅÄÖ inte visas korrekt. MVH Hansen Senast redigerad av Hansen88a den 2010-05-08 klockan 18:12 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag rekommenderar att man använder UTF-8 även i mail.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
PHP-kod:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du behöver göra lite fler ändringar än den BarateaU gav dig för att det ska fungera generellt i samtliga system.
http://php.net/manual/en/function.mail.php Du hittar också lätt massor information om UTF-8 och mail om du gör en enkel sökning på Google.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Eller helt enkelt lär dig hur PHPMailer fungerar, det ger en rejäl felsäkerhet, eftersom hotmail, gmail mfl har blivit rejält känsliga på senare tid...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|