Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Juridiskt varumärkesombud angående domännamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-07, 11:56 #1
pierre_k pierre_k är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Medlem

Standard Juridiskt varumärkesombud angående domännamn

Hej!

Jag blev idag kontaktad av groth.se där dem säger att deras kund hävdar att jag inkräktar på deras varumärke. Nu vill dem att jag avregistrerar min .NU domän.

Så här skriver dem i ett mail till mig:

Hej Pierre!

Jag skriver till Dig i min egenskap av juridiskt varumärkesombud för Forex Bank AB och med anledning av Ditt mail nedan.

Inledningsvis får jag upplysa att Forex Bank AB tyvärr inte har möjlighet att tillhandahålla Dig valutakurser direkt via sin databas. I Ditt fortsatta arbete med en webbplats får vi därför rekommendera Dig att kontakta en annan aktör.

Dessutom måste jag informera Dig att Forex Bank AB är innehavare av flera rättigheter till kännetecknet FOREX. Bland dessa kan nämnas firman Forex Bank AB (org nr 556406-0104) och varumärkena FOREX, FOREX (logo), FOREX BANK och FOREX BANK (logo)(Reg nr 222735, 243786, 372664 och 7322068) (se bilagor). Vår klient har alltså ensamrätt till kännetecknet FOREX i Sverige och även i andra länder. Det innebär att ingen annan får använda FOREX eller något förväxlingsbart uttryck för bl a valutaväxlings-, banktjänster eller liknande tjänster där Forex Bank ABs kännetecken är registrerade.

Med hänsyn till sina ensamrätter accepterar Forex Bank AB inte någon aktörs användning av kännetecken i vilka ingår FOREX. Därför kan de inte heller godkänna Din användning eller registrering av domännamnet XXXXXX.nu. Således ber vi Dig att avregistrera domänen och att i framtiden inte i någon form använda eller försöka registrera ett begrepp som innehåller vår klients kännetecknet FOREX.

Vi önskar Dig lycka till i Ditt fortsatta arbete med en webbplats och att finna ett nytt namn för den samt får ändå tacka för Din förfrågan.

Hälsningar
XXXXXXX

Jag har alltså tidigare kontaktat forex.se och undrat om jag kan få tillgång till deras valutakurser direkt från deras databas. Detta för att kunna publicera på min egna webbplats.
Nu vill alltså ombudet att jag avregistrerar domännamnet som är under toppdomänen .NU. Kan de tvinga mig att göra detta? Om inte, får jag använda mig av ordet "FOREX" på sidan?

Hoppas på svar!

Mvh Pierre
pierre_k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-07, 12:21 #2
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av pierre_k Visa inlägg
Hej!

Jag blev idag kontaktad av groth.se där dem säger att deras kund hävdar att jag inkräktar på deras varumärke. Nu vill dem att jag avregistrerar min .NU domän.

Så här skriver dem i ett mail till mig:

Hej Pierre!

Jag skriver till Dig i min egenskap av juridiskt varumärkesombud för Forex Bank AB och med anledning av Ditt mail nedan.

Inledningsvis får jag upplysa att Forex Bank AB tyvärr inte har möjlighet att tillhandahålla Dig valutakurser direkt via sin databas. I Ditt fortsatta arbete med en webbplats får vi därför rekommendera Dig att kontakta en annan aktör.

Dessutom måste jag informera Dig att Forex Bank AB är innehavare av flera rättigheter till kännetecknet FOREX. Bland dessa kan nämnas firman Forex Bank AB (org nr 556406-0104) och varumärkena FOREX, FOREX (logo), FOREX BANK och FOREX BANK (logo)(Reg nr 222735, 243786, 372664 och 7322068) (se bilagor). Vår klient har alltså ensamrätt till kännetecknet FOREX i Sverige och även i andra länder. Det innebär att ingen annan får använda FOREX eller något förväxlingsbart uttryck för bl a valutaväxlings-, banktjänster eller liknande tjänster där Forex Bank ABs kännetecken är registrerade.

Med hänsyn till sina ensamrätter accepterar Forex Bank AB inte någon aktörs användning av kännetecken i vilka ingår FOREX. Därför kan de inte heller godkänna Din användning eller registrering av domännamnet XXXXXX.nu. Således ber vi Dig att avregistrera domänen och att i framtiden inte i någon form använda eller försöka registrera ett begrepp som innehåller vår klients kännetecknet FOREX.

Vi önskar Dig lycka till i Ditt fortsatta arbete med en webbplats och att finna ett nytt namn för den samt får ändå tacka för Din förfrågan.

Hälsningar
XXXXXXX

Jag har alltså tidigare kontaktat forex.se och undrat om jag kan få tillgång till deras valutakurser direkt från deras databas. Detta för att kunna publicera på min egna webbplats.
Nu vill alltså ombudet att jag avregistrerar domännamnet som är under toppdomänen .NU. Kan de tvinga mig att göra detta? Om inte, får jag använda mig av ordet "FOREX" på sidan?

Hoppas på svar!

Mvh Pierre
För att få synpunkter om ditt speciella fall borde du skriva vilket namn det gäller.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-07, 12:45 #3
Medlem

Medlem

Kvittar inte det egentligen?
Domännamnet i frågan innehåller 2 ord där ena är ordet FOREX (Orden skrivs ihop).

Det finns ju idag ett flertal svenska domäner som har ordet FOREX i sig.

B.l.a: forexpros.se, forextrading.se, forexinvestor.se, forex-trading-strategies.net, xforex.se, forexsidan.se + några hundra till...

Göra alla ägare till dessa domänerna varumärkesintrång?
Oläst 2010-05-07, 12:57 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Hela ditt inlägg skriker ut att du snyltar på FOREX varumärke, du hade ju dessutom fräckheten att kontakta FOREX själva med en konkurerande verksamhet och så ville du ha tillgång till deras information om växelkurser för att skapa en konkurerande webbplats som snyltar på deras varumärke.

SUCK! Lägg ner, diskussionen direkt, avregistrera alla refernser till FOREX som domännamn eller erbjud dem att ta över det gratis. Du har inte en chans i detta fall. Bara för att andra gör dåliga saker behöver inte du också göra det. Använd din energi till något positivt i stället, något kreativt som du skapar själv i stället för att kopiera andras idéer.

Hittar du däremot på ett EGET varumärke som är unikt så kan du säkert hitta en marknad för valutakurser. Lets face it, varje bank har visning av valutakurser gratis på sina webbplatser, så vad kan du erbjuda som är bättre än det?

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-05-07 klockan 13:00
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-07, 12:57 #5
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av pierre_k Visa inlägg
Kvittar inte det egentligen?
Domännamnet i frågan innehåller 2 ord där ena är ordet FOREX (Orden skrivs ihop).

Det finns ju idag ett flertal svenska domäner som har ordet FOREX i sig.

B.l.a: forexpros.se, forextrading.se, forexinvestor.se, forex-trading-strategies.net, xforex.se, forexsidan.se + några hundra till...

Göra alla ägare till dessa domänerna varumärkesintrång?
Om sajter gör varumärkesintrång beror på i vilket område dom verkar, och i vilka klasser FOREX har registrerat sitt varumärke.

Du är förmodligen inte den enda som fått brev.
Blomsterpassion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-07, 13:36 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Att äga en domän är inte varumärkesintrång. Avgörande är vad du gör med domänen och vad du visar för innehåll på den.

Så domänen som sådan behöver du inte avregistrera. Men det kan vara så att du gör intrång på deras varumärke i och med webbsidan som ligger på domänen. Det kan ingen här på WN uttala sig om eftersom vi inte vet vad saken gäller. Men du bör nog kontakta en jurist som kan hjälpa dig i det fall att du vill ta strid.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-07, 17:47 #7
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Forex är en generisk engelsk förkortning för Foreign Exchange.

Jag skulle säga att om du använder Forex+Ord så är det ganska safe, men det beror såklart på hur du använder din domän och vad den innehåller.

Det man kan undra är varför Forex har fått rätt till ett sådant varumärke i Sverige, men det är väl en helt annan debatt...

Jag tycker du ska besvara Groth sakligt och berätta för dem hur det ligger till och göra dig beredd att strida för domänen om det är värt det för dig. Glöm inte att fråga Groth om de försökt forex.com ännu... hehe

Conny har fel, så lyssna inte på honom. Han låter sitt hat mot folk som registrerar domäner påverka hans resonemang.

Senast redigerad av ztream den 2010-05-07 klockan 17:50
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-07, 18:07 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Forex är en generisk engelsk förkortning för Foreign Exchange.

Jag skulle säga att om du använder Forex+Ord så är det ganska safe, men det beror såklart på hur du använder din domän och vad den innehåller.

Det man kan undra är varför Forex har fått rätt till ett sådant varumärke i Sverige, men det är väl en helt annan debatt...

Jag tycker du ska besvara Groth sakligt och berätta för dem hur det ligger till och göra dig beredd att strida för domänen om det är värt det för dig. Glöm inte att fråga Groth om de försökt forex.com ännu... hehe

Conny har fel, så lyssna inte på honom. Han låter sitt hat mot folk som registrerar domäner påverka hans resonemang.
Tack Dan!

Jag tänker självklart strida för domänen om det är de dem vill! Men om vi säger att domänen kommer att efterlikna forextrading.se (mer ingående på jämförelser av valutatjänster/plattformar). Går man då in på varumärket för mycket, då det just handlar om forex trading?
Oläst 2010-05-07, 18:28 #9
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Det är omöjligt att inte gå in i deras, för varumärket Forexs, skyddade klass med en domän som innehåller ordet forex. Vad skulle den handla om liksom? Ex-flickvänner till får som stavar med o istället för å?

Forex är en generisk term och det tycker jag du ska ha som ditt primära argument.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-07, 22:31 #10
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
det tycker jag du ska ha som ditt primära argument.
Japp, samtidigt blir förmodligen deras argument att han kontaktade dem och i och med det antytt att han vill göra en sida som konkurrerar med deras (med deras data dessutom). Jag är tveksam, men men lägg upp en sida om blommor så är du förmodligen safe även om domänen då blir sjukt intetsägande.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017