FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Tänkte börja skicka nyhetsbrev till mina annonsörer, några av dem har velat haft jämnt nyhetsflöde och det är väl inte fel. Hur skulle ni göra här i texten, rikta brevet unikt till varje annonsör (du), eller vara öppen med att brevet når alla (de går ju att lista ut) och då i Ni-form. Eller är det bäst att skapa Vi-känsla? Själv tycker jag det kan vara lite känsligt detta, men är nog inne på Ni-form. Vad tycker Du/Ni/Vi...? ;-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag skulle använda "Ni" om det riktar sig till företag. Inte för att brevet går till flera, utan för att företaget brukar räknas som plural (antingen som i "du och ditt företag" eller som "ni på företaget"). Dessutom är det ju i äldre svenska ansett som ett finare tilltal av en person av högre rang än du, och så bör du ju tilltala dina kontakter.
När jag däremot skickar nyhetsbrev till medlemmar på ett forum eller liknande så använder jag "Du" eller "Vi". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Skriv inte pronomen med stor bokstav bara. Hellre "du" än "Du", och hellre "ni" än "Ni". Det är min åsikt men då ämnet enligt Wikipedia är omdiskuterat är det troligen fler än jag som tycker det är fult.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hum - i äldre svenska har det aldrig ansets fint att tilltala folk med "ni". Att en del yngre, i all välmening, börjat med det är inget annat än ett okunnigt ofog.
Däremot håller jag med om "du" i direkt tilltal till person och "ni" till personer på företag. Håller med om att det inte ska vara versaler |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tycker det är högst irriterande med stora bokstäver på 'Du' och 'Ni' som många företag kör i sina utskick. Det ser stelt och tråkigt ut. Dessutom så används stor bokstav för att markera viktiga ord (orter, personnamn, företag etc.) som ofta talar om vad texten handlar om. Skummar man igenom, vilket de flesta gör när de läser från en digital källa, så är det ofta dessa ord man tittar på först och då vill man inte se en massa strunt som 'Du' och 'Ni'.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Använd en personlig stil, dvs "du" och "dig", samt "mig" respektive "min".
Undvik att använda ord som skapar distans till läsaren som "vi", det uppfattas som att du stänger ute läsaren och att; "vi" på vårt företag minsann (håller oss på behörigt avstånd från "Er")... Det ger ingen bra "kontakt" med läsaren. "Ni" respektive "Er" är förskräckliga ord, burrrr..... Var persnlig utan att vara påträngande.... (svår balansgång) Senast redigerad av Conny Westh den 2010-05-07 klockan 21:56 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tackar för tipsen än så länge!
Nu har jag lite mer att gå på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Vilka pronomen man väljer är därför långt ifrån det enda som avgör ifall tonen är personlig. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|