Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Custom-sidr i Wordpress?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-03, 20:20 #1
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Medlem

Standard Custom-sidr i Wordpress?

Hej
Hoppas hoppas någon här är grym på Wordpress, för på Wordpressforumet svarar de inte på min tråd. Kanske inte förklarar tillräckligt bra.

Det jag vill göra är att skapa egna sidor som följer med ett tema eller ett plugin. Till exempel i ett plugin som hanterar affiliates kanske jag vill ha en hel sida som är dedikerad till att lista affiliates. Utseendet på den sidan vill jag då kunna bestämma i affiliates.php.

Jag hittade template_redirect i dokumentationen och den gör väl delvis det jag vill. MEN jag får de problem med URLerna.

t. ex. kanske en användare har en URL-struktur såhär: ffdfd.com/parameter/value och en annan ffdfd.com?parameter=value. Hur kan jag då skapa en template tag som alltid länkar till affiliates.php?
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-03, 21:38 #2
martinl martinl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
martinl martinl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Jag förstår inte riktigt vad det är du vill göra?
martinl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-03, 22:05 #3
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Om jag förstod frågan rätt så är du ute efter att kunna ha olika utseenden på olika sidor. Vad man behöver göra är att skapa en php fil i den mappen där temat ligger. Filen kan förslagsvis heta affiliate.php

Längst upp i filen skriver du in:

<?php
/*
Template Name: Affiliate
*/
?>

Sedan är det bara att koda din fil.

För att sedan använda denna template mall för en specifik sida så ställer du in det längst ute i högerspalaten när du redigerar en sida. (Kolla bild) I den rullistgardinen bör du nu hitta Affiliate.
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-04, 14:59 #4
Medlem

Medlem

Nja, det där kan jag redan göra. Det jag vill göra är att skicka med exempelvis statiska sidor med ett tema. En sida jag skickar med kan vara fakta.php

Sedan vill jag skapa en templatetag som länkar till denna statiska sida (vill givetvis kunna använda andra templatetags och loops i den, men ponera att den är statisk).

Om det står "hello world" i den statiska sidan och användaren knappar in minadress.com/statisksida så kan jag med hjälp av $_SERVER['REQUEST_URI'] fånga upp detta och skicka användaren till fakta.php med hjälp av template_redirect ("Runs before the determination of the template file to be used to display the requested page, so that a plugin can override the template file choice.") -- men tänk om användaren har ett annat format på sina permalänkar? Hur kan jag skapa en länk som alltid har någonting jag kan "fånga" den på m.h.a. $_SERVER['REQUEST_URI'] men samtidigt ser ut som andra länkar?
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017